فیصل بن فرحان: سیاست خارجی را خامنه‌ای تعیین می‌کند، تاثیر انتخابات اندک است

وزیر امور خارجه عربستان سعودی نسبت به مذاکرات تهران و ریاض ابراز امیدواری کرد

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی-JOEL SAGET/ AFP

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهار نظری کم‌سابقه نسبت به مذاکرات تهران و ریاض ابراز «امیدواری» کرد.

فیصل به فرحان که برای شرکت در اجلا‌س‌های بین‌المللی در پاریس حضور دارد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «مذاکراتی انجام داده‌ایم، در مراحل اولیه قرار داریم، اما امیدوار هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر مذاکرات محرمانه ایران و عربستان در عراق نخست به طور غیررسمی مطرح شد و سپس مقامات در دو کشور انجام این گفت‌و‌گو‌ها را تایید کردند.

گفته می‌شود مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که اخیرا به ایران و عربستان سفر کرده بود، روند مذاکرات بین تهران و ریاض را تسهیل کرده است. این مذاکرات تا ماه گذشته محرمانه نگهداشته شده بود اما سرانجام در ۹ آوریل، فایننشال‌تایمز آن را علنی کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان با تاکید دوباره بر اینکه مذاکرات در مراحل اولیه قرار دارد، ‌گفت: «اگر ایرانیان منافع خود را در روابط خوب با همسایگان ببینند، می‌توانم امیدوار باشم.»

او در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر این روند گفت: «تاثیر چندانی نخواهد داشت.»

وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت:‌ «برآورد ما این است که سیاست خارجی ایران را رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کند. پس تغییر بنیادینی اتفاق نخواهد افتاد.»

او در ادامه گفت: «شاید برخی تغییرات در نمایندگانی که چهره سیاست خارجی هستند روی دهد، اما در نهایت آنچه در عمل اتفاق می‌افتد اهمیت دارد که از سوی رهبر جمهوری اسلامی هدایت می‌شود.»

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز پیش‌تر از روابط خوب با ایران سخن گفته و خاطرنشان کرده بود که ریاض به دنبال خصومت دائمی با ایران نیست.

مقامات در تهران نیز می‌گویند خواستار بهبود روابط هستند که پس از حمله به کنسولگری عربستان سعودی در ایران دچار تنش شده است.