با یک ساعت خواب بیشتر، ۲۷۰ کالری کمتر مصرف کنید

برخی افراد می‌توانند فقط با خوابیدن بیشتر، مصرف کالری خود را تا ۵۰۰ کالری کاهش دهند

خواب بیشتر طی یک دوره سه‌ساله می‌تواند به حدود ۱۱ کیلوگرم کاهش وزن منجر شود‌ـ Pexels

طبق یافته‌های پژوهشی جدید، حدود یک ساعت خواب شبانه بیشتر کمک می‌کند تا کالری دریافتی روزانه به میزان ۲۷۰ کالری کاهش یابد.

محققان دانشگاه شیکاگو برای بررسی چگونگی رابطه تعاملی بین خواب و چاقی، روی ۸۰ بزرگسال آزمایش بالینی انجام دادند و متوجه شدند خواب بیشتر طی یک دوره سه‌ساله می‌تواند به حدود ۱۱ کیلوگرم (۲۶ پاوند) کاهش وزن منجر شود.

طبق یافته‌های این پژوهش، که در نشریه طب داخلی جاما (Jama) منتشر شده است، افراد جوان دچار اضافه‌وزن که عادت دارند هر شب کمتر از ۶.۵ ساعت بخوابند، بعد از آنکه با مشاوره عادت خوابشان بهبود یافت، توانستند هر شب ۱.۲ ساعت بیشتر بخوابند.

طبق یافته‌های این تحقیق، افزایش خواب باعث می‌شود کل کالری دریافتی روزانه به‌طور متوسط ۲۷۰ کالری کاهش یابد.

برخی افراد می‌توانند فقط با خواب بیشتر، مقدار مصرف کالری خود را به میزان ۵۰۰ کالری کاهش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر اسرا تاسالی، از مرکز مطالعات خواب دانشگاه شیکاگو، گفت هدف اصلی این پژوهش بررسی کاهش وزن نبود.

او گفت: «اما بیشتر از دو هفته نگذشته بود که بر اساس شواهد کمیت‌سنجی شده متوجه شدیم میزان کالری دریافتی کاهش می‌یابد و توازن انرژی منفی می‌شود‌ــ یعنی کالری دریافتی از کالری که سوزانده می‌شود کمتر می‌شود.»

«اگر عادت خواب سالم در بازه زمانی طولانی‌تری ادامه پیدا کند، به‌مرور به کاهش وزن منجر می‌شود که از لحاظ بالینی مهم است.»

«بسیاری افراد در تلاش‌اند تا راه‌هایی برای کاهش کالری دریافتی و در نتیجه، کاهش وزن پیدا کنند‌ـ خب، فقط با خواب بیشتر، می‌توانید آن را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهید.»

به گفته محققان، در این پژوهش برنامه غذایی شرکت‌کنندگان محدود نشد.

بلکه شرکت‌کنندگان در تخت‌های خودشان خوابیدند و وضعیت خوابشان با دستگاه‌های پوشیدنی ردگیری می‌شد. غیر از این مورد، شرکت‌کنندگان در این پژوهش همان سبک و روال عادی زندگی‌شان را داشتند و هیچ‌گونه دستورالعملی برای برنامه غذایی یا ورزش به آن‌ها داده نشده بود.

دکتر تاسالی گفت اکثر مطالعات دیگر در این حوزه «کوتاه‌مدت‌اند» و فقط «دو سه روز» طول می‌کشند.

او افزود غذای دریافتی شرکت‌کنندگان معمولا با میزان مصرف «غذای ارائه‌شده» به آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود.

دکتر تاسالی گفت: «در این پژوهش، فقط میزان خواب را تغییر دادیم و شرکت‌کنندگان هرچه می‌خواستند می‌خوردند، یعنی میزان غذا یا هیچ چیز دیگری را ثبت نمی‌کردند تا میزان تغذیه‌شان را کنترل کنند.»

این محققان برای بررسی تغییرات ذخیره‌ انرژی افراد به‌منظور ردگیری مقدار کالری مصرفی‌شان، از آزمایش ادراری استفاده کردند که از لحاظ بالینی تایید شده است.

در این روش، آبی که فرد می‌نوشد به‌جای اتم‌های هیدروژن و اکسیژن با ایزوتوپ‌هایی کمتر متداول اما طبیعی جایگزین می‌شود که به‌آسانی قابل ردگیری‌اند.

در روند مشاوره، که محدود‌سازی استفاده از دستگاه‌هایی مثل تلفن همراه قبل از خواب را شامل می‌شد، عادت‌های خواب بهبود یافت.

دکتر تاسالی گفت این کار به افراد کمک کرد تا بیشتر بخوابند.

او افزود: «دیدیم که شرکت‌کنندگان تنها با یک جلسه مشاوره خواب می‌توانستند عادت‌های خواب خود را تغییر دهند و مدت خوابشان افزایش یابد.»

«فقط به هر فرد در مورد بهداشت خواب مطلوب آموزش دادیم و در مورد محیط شخصی خواب توضیح دادیم و در مورد اینکه با چه تغییراتی مدت خوابشان را افزایش دهند، توصیه‌هایی متناسب با وضعیت خودشان ارائه می‌دادیم.»

گزارش تکمیلی در پی‌ای

© The Independent