وزارت بهداشت: تعداد مبتلایان به سویه اومیکرون رو به افزایش است

استان‌های هرمزگان و تهران با شناسایی ۱۲۲ و ۱۱۷ بیمار، در صدر آمار مبتلایان قرار دارند

«تصور خفیف بودن اومیکرون و رها کردن پروتکل‌های بهداشتی ساده‌انگاری است»- ATTA KENARE / AFP

محمد هاشمی، سرپرست روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از شناسایی ۷۳۳ بیمار مبتلا به سویه اومیکرون ویروس کرونا در ایران خبر داد و گفت که تعداد مبتلایان روبه‌افزایش است.

او روز چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، در حساب شخصی خود در توییتر، درباره آخرین وضعیت موارد شناسایی شده ابتلا به سویه اومیکرون در ایران نوشت که استان هرمزگان با شناسایی ۱۲۲ بیمار مبتلا به این سویه در صدر است و پس از آن، استان تهران با شناسایی ۱۱۷ بیمار در ردیف دوم قرار دارد. استان‌های خراسان رضوی، مازندران، اصفهان و مرکزی نیز در رده‌های بعدی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد هاشمی با اشاره به روند روبه‌افزایش تعداد مبتلایان، تاکید کرد: «تصور خفیف بودن اومیکرون و رها کردن پروتکل‌های بهداشتی ساده‌انگاری است.»

آمارهای ارائه شده از سایر استان‌ها نیز نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به سویه اومیکرون در حال افزایش است. بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آمار مبتلایان قطعی به سویه اومیکرون در این استان به ۷۷ نفر رسیده است. در خبری دیگر، وحید حسینی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم گفته که وضعیت بیماری در استان فارس «شکننده» است. او همچنین درباره افزایش آمار مبتلایان ابراز نگرانی‌ کرده است.

اپلیکیشن ماسک که رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا در شهرهای ایران را منتشر می‌کند، در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود هشدار داد که سویه اومیکرون می‌تواند ایران را با «موج سهمگین ششم» مواجه کند.

خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره به «رشد ۱۷۵ درصدی تعداد مبتلایان در مدت سه روز»، به نقل از کارشناسان نوشت که آتش زیر خاکستر اومیکرون در حال شعله‌ور شدن و موج ششم ابتلا به کرونا در راه است.

در حالی‌ که گفته می‌شود مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به سویه اومیکرون، تزریق دوز سوم واکسن کرونا است، بسیاری از مردم ایران به دلیل توقف واردات واکسن سردرگم شده‌اند. اغلب افرادی که در دو دوز اول یکی از واکسن‌های چینی یا ایرانی را تزریق کرده‌اند، به دلیل تردید درباره اثربخشی این واکسن‌ها تمایل دارند برای دوز سوم واکسن آسترازنکا بزنند اما وزارت بهداشت اعلام کرده است که اولویت با واکسن‌های ایرانی است و افرادی که می‌خواهند آسترازنکا بزنند، باید منتظر بمانند.

پس از روزها انتظار شهروندان برای واردات محموله‌های جدید واکسن آسترازنکا، سرانجام روز چهارشنبه، ۲۲ دی‌ماه، سفارت ایران در آتن اعلام کرد که ۲۰۰ هزار دوز واکسن اهدایی یونان به ایران وارد می‌شود. با وجود این، اگرچه وزارت بهداشت از مهر ۱۴۰۰ تاکنون آمار واکسیناسیون در ایران را به تفکیک واکسن اعلام نکرده است، به نظر می‌رسد ۲۰۰ هزار دوز واکسن اهدایی یونان حتی برای افرادی که در دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا زده‌اند هم کافی نیست.