پیش‌بینی سه برابر شدن موارد ابتلا به زوال عقل تا سال ۲۰۵۰

یک تحقیق علمی می‌گوید که رشد جمعیت و افزایش طول عمر عامل اصلی این روند خواهد بود

 در سال ۲۰۱۹ میزان کسانی که با عارضه زوال عقل زندگی میکردند ۵۷ میلیون نفر بود - Canva

بر اساس تحقیق جدید، طی سه دهه آینده تعداد موارد ابتلا به زوال عقل (دمانس) در سراسر جهان سه برابر خواهد شد.

مطالعه موسسه «گلوبال بردن آو دزیز» (The Global Burden of Disease) تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۵۰، در کل ۱۵۳ میلیون نفر در سراسر جهان با این عارضه زندگی خواهند کرد. در سال ۲۰۱۹ این میزان تنها ۵۷ میلیون نفر بود.

این تحقیق که در مجله لنست منتشر شده است، می‌گوید که رشد جمعیت و افزایش طول عمر عامل اصلی این روند خواهد بود.

این [مطالعه] همچنین چهار عامل خطر مرتبط با زوال عقل یعنی سیگار کشیدن، چاقی، قند خون بالا و تحصیلات پایین، را بررسی می‌کند تا چگونگی تاثیر این عوامل در شیوع این عارضه را ارزیابی کند.

بر اساس این بررسی، پیش‌بینی‌ می‌شود که پیشرفت‌ها در دسترسی جهانی به آموزش تعداد موارد زوال عقل را تا سال ۲۰۵۰ به ۶.۲ میلیون کاهش دهد. با این حال، روندهای پیش‌بینی‌شده در میزان چاقی، قند خون بالا و استعمال دخانیات اثر مخالف دارند و انتظار می‌رود به بروز ۶.۸ میلیون مورد دیگر ابتلا به زوال عقل منجر شوند.

اِما نیکولز، نویسنده اصلی این مقاله، از «اینستیتو فور هلت متریکس اند اولوئیشن»‌ (Institute for Health Metrics and Evaluation) آی‌اچ‌ام‌ایی (IHME) در دانشگاه واشنگتن، گفت: «ما باید بیشتر بر پیشگیری و کنترل عوامل خطر تمرکز کنیم، پیش از آنکه آن‌ها به زوال عقل منجر شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«برای بیشترین تاثیرگذاری، باید قرار گرفتن در معرض عوامل خطر اصلی در هر کشور را کاهش دهیم. این عمدتا به معنای توسعه برنامه‌های محلی مناسب و کم‌هزینه برای حمایت از رژیم‌های غذایی سالم‌تر، ورزش بیشتر، ترک سیگار و دسترسی بهتر به آموزش است.»

«و همچنین به معنای ادامه سرمایه‌گذاری در تحقیقات برای شناسایی درمان‌های موثر برای توقف، کند کردن یا جلوگیری از زوال عقل است.»

زوال عقل در حال حاضر هفتمین علت مرگ‌و‌میر در سراسر جهان و یکی از علل اصلی ناتوانی و وابستگی در میان سالمندان در سطح جهان است. هزینه‌های جهانی این بیماری در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۳۷.۹ میلیارد پوند برآورد شده است.

مطالعه لنست پیش‌بینی می‌کند که در سه دهه آینده، موارد زوال عقل در همه کشورها افزایش خواهد یافت. براوردها نشان می‌دهد که کمترین افزایش تخمینی در آسیا و اقیانوسیه (۵۳ درصد) با درآمد بالا و اروپای غربی (۷۴ درصد) خواهد بود.

در ژاپن، تنها ۲۷ درصد افزایش ویژه در موارد ابتلا به این بیماری وجود خواهد داشت.

بیشترین رشد در شمال آفریقا و خاورمیانه (۳۶۷ درصد) خواهد بود که موارد ابتلا به این عارضه را از سه میلیون در سال ۲۰۱۹ به نزدیک به ۱۴ میلیون در سال ۲۰۵۰ خواهد رساند. این افزایش در شرق آفریقای جنوب صحرا ( با رشد ۳۵۷ درصد) از ۶۶۰ هزار مورد به سه میلیون خواهد بود.

در سطح جهانی، زنان بیشتر از مردان به زوال عقل مبتلا می‌شوند. در سال ۲۰۱۹، نسبت زنان مبتلا به زوال عقل به مردان مبتلا ۱۰۰ به ۶۹ بود و انتظار می‌رود این الگو در سال ۲۰۵۰ باقی بماند.

دکتر جیمی اشتاینمتز، از آی‌اچ‌ام‌ایی و از دیگر نویسندگان این مقاله، گفت: «این فقط به این دلیل نیست که زنان بیشتر عمر می‌کنند. شواهدی مبنی بر وجود تفاوت‌های جنسی در سازوکارهای بیولوژیکی که زمینه‌ساز زوال عقل می‌شوند، وجود دارد.»

این فرضیه مطرح شده است که ممکن است بیماری آلزایمر در مغز زنان نسبت به مردان به نحوی متفاوت گسترش یابد و به نظر می‌رسد چندین عامل خطر ژنتیکی با خطر ابتلا به بیماری بر اساس جنسیت مرتبط باشد.

نویسندگان با اذعان به محدودیت‌های تجزیه و تحلیل‌ خود، که از مطالعات و منابع داده‌های مختلف استفاده کرده است، گفتند که در چندین بخش از جهان، از جمله کشورهای جنوب صحرای آفریقا، اروپای شرقی و آمریکای مرکزی، داده‌های با کیفیت بالا وجود ندارد.

آن‌ها گفتند که تفاوت‌ها در روش‌ها و تعاریف از زوال عقل نیز تجزیه‌و تحلیل آن‌ها را محدود می‌کند.

© The Independent