تلفن همراه باعث اختلال نعوظ می‌شود

پیش‌تر به ارتباط میان تلفن همراه و افزایش خطر سرطان، به‌خصوص تومور مغزی، نیز اشاره شده است

پزشکان ارتباط قطعی میان همراه داشتن گوشی موبایلِ روشن و اختلال نعوظ شناسایی کرده‌اند - Pexels

بر اساس یافته‌های پژوهشی جدید، تلفن همراه با اختلال نعوظ ارتباط دارد، خبری که برای مردان بسیار ناخوشایند خواهد بود.

اما پیش از آنکه وحشت کنید و تلفنتان را از پنجره پرت کنید بیرون، پژوهشی در مقیاس گسترده‌تر لازم است تا این یافته‌ها تایید شود.

در گزارشی که در نشریه اورولوژی اروپای مرکزی (Central European Journal of Urology) منتشر شده آمده است گروه‌های پزشکی در اتریش و مصر ارتباطی قطعی میان همراه داشتن گوشی موبایلِ روشن و اختلال نعوظ شناسایی کرده‌اند.

پژوهش مقدماتی روی گروهی ۲۰ نفره از مردان بود که به‌مدت دست‌کم شش ماه از اختلال نعوظ شکایت داشتند و همین‌طور یک گروه ۱۰ نفره از مردان سالمی که سابقه اختلال نعوظ نداشتند. این دو گروه از لحاظ سن، وزن، قد، وضعیت استعمال دخانیات، میزان تستوسترون یا قرارگیری در معرض سایر منابع شناخته‌شده تشعشع، تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای نداشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تمام این مردان نسخه آلمانی فرم «فهرست سلامت جنسی مردان SHIM» برای ارزیابی شاخص بین‌المللی اختلال نعوظ (IIEF) و همچنین پرسشنامه دیگری برای برآورد میزان استفاده از تلفن همراه را پر کردند. 

به گفته پژوهشگران، تمام مردانِ دچار اختلال نعوظ روزانه به‌طور میانگین ۴.۴ ساعت تلفن همراه روشن را با خود داشتند، در حالی که این مدت در افرادی که هیچ مشکلی نداشتند فقط ۱.۸ ساعت بود.

اما پژوهشگران تایید کردند که اثبات این یافته‌ها نیازمند داده‌های بیشتر است.

پیش‌تر به ارتباط میان تلفن همراه و افزایش خطر سرطان، به‌خصوص تومور مغزی، نیز اشاره شده است. در سال ۲۰۱۱،  سازمان بین‌المللی پژوهش سرطان تلفن همراه را برای اولین بار در سیستم رده‌بندی «معیار طلایی» طبقه‌بندی کرد. آن‌ها این ابزارها را در رده «گروه ۲بی» قرار دادند‌ــ یعنی «ممکن است» باعث بروز سرطان در انسان شوند.

با وجود این، ارتباطی قطعی یافته نشده است.  

© The Independent

بیشتر از علوم