حمله هوایی اسرائیل به چند پایگاه حماس در نوار غزه

این حملات، ازجمله به یک مرکز راکت‌سازی حماس، در پاسخ به شلیک دو راکت از غزه به‌ سواحل تل‌آویو بود

درپی شلیک دو راکت از غزه به‌ سواحل تل آویو در صبح روز شنبه، ۱۱ دی‌ماه، ارتش اسرائیل در ساعت‌های پایانی شب، حملات هوایی تلافی‌جویانه‌ای به این منطقه انجام داد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جت‌های جنگنده و هلی‌کوپترها به مجموعه‌ای از اهداف در یک تاسیسات تولید راکت متعلق‌به گروه تروریستی حماس حمله کردند.»

به گزارش «تایمز اسرائیل»، تانک‌های اسرائیلی نیز شنبه‌شب مواضع نظامی حماس در نزدیکی مرز غزه با اسرائیل را گلوله‌باران کردند.

رسانه‌های نزدیک به گروه حماس کمی پیش از نیمه‌شب، ابتدا اعلام کردند جنگنده‌های اسرائیلی به یک پایگاه این گروه در غرب خان‌یونس واقع‌در بخش جنوبی نوار غزه حمله کرده و سپس خبر دادند که تانک‌های آن کشور نیز پایگاه‌هایی را در شمال غزه هدف قرار داده‌اند.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «مسئولیت تمام فعالیت‌ها در نوار غزه و اقدام‌هایی که از آن منطقه صورت می‌گیرد، برعهده حماس است و پیامدهای آن را نیز متحمل می‌شود.»

به گزارش رسانه‌های وابسته به حماس، در جریان حمله شنبه‌شب، نیروهای این گروه به‌سوی هواپیماهای اسرائیلی ضدهوایی شلیک کرده‌اند که ظاهرا هیچ آسیب یا خسارتی درپی نداشته است.

این رسانه‌ها همچنین در گزارشی که «تایمز اسرائیل» آن را غیرمعمول دانسته است، مدعی شده‌اند که «جنگجویان مقاومت» در جریان حملات هوایی اسرائیل، چند «راکت‌ آزمایشی» را به سمت دریا پرتاب کرده‌اند.

مقام‌های نظامی اسرائیل ساعتی پیش از این حمله، به رسانه‌های عبری گفته بودند که ارتش این کشور راکت‌پرانی از نوار غزه را بی‌پاسخ نمی‌گذارد. صبح شنبه، دو‌ راکت از نوار غزه شلیک شده بود که در سواحل تل‌آویو فرود آمدند.

به گزارش وب‌سایت خبری «والا»، اسرائیل به میانجی‌های مصری پیام داده است که به‌ویژه با توجه به حادثه تیراندازی به یک غیرنظامی اسرائیلی در مرز غزه که روز چهارشنبه رخ داد، این کشور شلیک راکت‌ها را مساله‌ای جدی ارزیابی می‌کند.

مقام‌های نظامی اسرائیلی که نامشان فاش نشده بود، گفتند اسرائیل به‌دنبال واکنشی است که «باعث تشدید تنش‌ها نشود، اما این پیام را منتقل کند که حوادث این‌چنینی مرزی و راکت‌پرانی‌ها پذیرفتنی نیستند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه تلویزیونی المیادین مستقر در بیروت، به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد که گروه حماس به میانجی‌های مصری اطلاع داده است که اگر اسرائیل به غزه حمله کند، آن‌ها واکنش نشان خواهند داد.

بنابر گزارش‌ها، مصر از اسرائیل خواسته بود که به شلیک راکت‌ها هیچ پاسخی ندهد.

ارتش اسرائیل صبح شنبه اعلام کرد دو راکت از نوار غزه به‌سوی مرکز اسرائیل شلیک شده است. ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که یکی از راکت‌ها در دریا، نزدیک سواحل بندر یافا که در مجاورت شهر تل‌آویو قرار دارد منفجر شده است. بنابر گزارش‌ها، راکت دوم نیز در سواحل بلماحیم، در جنوب شهر ریشون لتسیون فرود آمده است. 

پیش‌تر تلویزیون دولتی اسرائیل (کان) گزارش داده بود که حماس ازطریق میانجی‌های مصری به اسرائیل پیام داده بود که در شلیک این راکت‌ها دست نداشته و مقام‌های اسرائیلی بر این باورند که سازمان تروریستی جهاد اسلامی مسئول این راکت‌پراکنی بوده است. 

گروه‌های مسلح غزه علت شلیک موشک را «شرایط آب‌وهوایی» اعلام کرده و گفته‌اند که این اقدام از روی عمد علیه اسرائیل انجام نشده است. پیش از این نیز گروه‌های تروریستی درمواردی اصابت رعدوبرق را عامل شلیک موشک دانسته‌اند، هرچند که اسرائیل در صحت چنین ادعاهایی تردید کرده است.

بنابر گزارش‌ها، اسرائیل به مصر اطلاع داده بود صرف‌نظر از این‌که موشک‌ها تصادفی پرتاب شده باشند یا نه، این حادثه پذیرفتنی نیست.

به گزارش المیادین و رسانه‌های فلسطینی، سازمان جهاد اسلامی با افزایش احتمال واکنش ازسوی اسرائیل، بعدازظهر شنبه سطح آماده‌باش خود را بالا برد و قرارگاه‌هایش در نوار غزه را تخلیه کرد.

ازسوی دیگر، منابعی به المیادین گفته‌اند که شاخه نظامی جهاد اسلامی از رهبری این سازمان دستوری دریافت کرده تا برای واکنش به مرگ احتمالی یک زندانی فلسطینی که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد، آماده باشند.

هاشم ابوهواش، زندانی فلسطینی اهل شهر کوچک دورا در نزدیکی الخلیل، در اعتراض به بازداشت خود از ۱۳۷ روز پیش، در اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده است.

حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که از نزدیک وضعیت ابوهواش، زندانی فلسطینی، را زیر نظر دارد و مدعی شده است که او در معرض «اعدام تدریجی» قرار دارد.

شلیک راکت‌ها در روز شنبه پس از آن صورت گرفته بود که یک غیرنظامی اسرائیلی روز چهارشنبه در مرز غزه با اصابت گلوله مجروح شد که این موضوع، حملات تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل را درپی داشت.

پس از درگیری‌ گسترده ۱۱روزه اردیبهشت‌ماه سال جاری میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه که به میانجی‌گری مصر، با آتش‌بس خاتمه یافت، با وجود حمله‌های پراکنده گاه‌به‌گاه، دو طرف در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا با حفظ آرامش نسبی، زمینه‌های دستیابی به یک آتش‌بس درازمدت و باثبات فراهم شود.

بیشتر از جهان