گزارش اختصاصی سی‌ان‌ان از برنامه عربستان برای ساخت موشک بالیستیک با کمک چین

«مقامات آمریکا درباره انتقال فناوری‌های حساس موشک‌های بالیستیک در ابعاد گسترده بین چین و عربستان به اطلاعاتی محرمانه‌ دست یافته‌اند»

موشک‌های بالیستیک دی اف ۲۶ چین در یک رژه نظامی - ANDY WONG / POOL / AFP

بر اساس جدیدترین ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده، عربستان سعودی با کمک چین فعالانه در حال توسعه برنامه‌ای برای ساخت موشک‌های بالیستیک است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی، از قول سه منبع آگاه نوشت که در گذشته، عربستان سعودی این موشک‌ها را از چین می‌خرید و قادر به ساخت آن‌ها نبود.

بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد، تصاویر ماهواره‌ای که به دست سی‌ان‌ان رسیده است، نشان می‌دهند که عربستان سعودی دست‌کم در یک مرکز، در حال ساخت موشک بالیستیک است.

دو منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که در ماه‌های گذشته، مقام‌های نهادهای مختلف آمریکایی از جمله شورای امنیت ملی کاخ سفید، درباره انتقال فناوری‌های حساس موشک‌های بالیستیک در ابعاد گسترده بین چین و عربستان به اطلاعاتی محرمانه‌ دست یافته‌اند.

در گزارش یاد شده، هویت این منابع فاش نشده است اما شورای امنیت ملی کاخ سفید و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) و همچنین دولت عربستان سعودی و سفارت آن کشور در واشنگتن، تا پیش از انتشار این گزارش به درخواست سی‌ان‌ان برای اظهارنظر پاسخ ندادند.

جفری لوییس، کارشناس تسلیحاتی و استاد موسسه مطالعات بین‌الملل میدل‌بری، به سی‌ان‌ان گفت: «در حالی که بخش عمده‌ای از توجهات به برنامه موشکی بالیستیک جمهوری اسلامی ایران معطوف بوده، به برنامه عربستان سعودی برای توسعه و اکنون ساخت موشک‌های بالیستیک در همان سطح، به طور دقیق و موشکافانه توجه نشده است.»

با این حساب، تلاش‌های آمریکا برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و در عین حال مقابله با فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای آن با پیچیدگی‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد، چرا که اگر ریاض ساخت موشک بالیستیک را آغاز کرده باشد، آنگاه احتمال اینکه تهران از برنامه موشکی‌ خود دست بردارد، کمتر از قبل خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش گفته می‌شود که دولت جو بایدن اکنون با این پرسش فوری مواجه است که آیا پیشرفت‌های موشکی عربستان سعودی می‌تواند توازن قدرت در خاورمیانه را دگرگون کند و آیا تلاش‌های جاری برای گسترش مفاد توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران و گنجاندن بندهایی برای محدود کردن برنامه موشکی آن کشور را دشوارتر نخواهد کرد؟

به عقیده جفری لوییس، با تولید داخلی موشک بالیستیک در عربستان سعودی، هرگونه تلاش بین‌المللی به منظور کنترل ساخت و تکثیر موشک در منطقه نیازمند آن است که سایر بازیگران منطقه‌ای نظیر عربستان و اسرائیل که موشک‌های خود را تولید می‌کنند نیز مشمول مذاکره شوند.

از سوی دیگر، هرگونه پاسخ ایالات متحده می‌تواند با ملاحظات پیچیده دیپلماتیک چین مواجه شود؛ کشوری که دولت بایدن در پی ترغیب آن به مشارکت در برخی مسائل عمده بین‌المللی با اولویت بالا است؛ از جمله تغییرات اقلیمی و تجارت.

بیشتر از جهان