آمریکا: از عربستان سعودی در برابر هرگونه تهدید حمایت می‌کنیم

کاخ سفید اظهار داشت که دولت آمریکا متعهد به ادامه راهبرد دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران درگیری در یمن است

جنگنده های اف-۱۵ نیروی هوایی عربستان سعودی در پایگاه هوایی ملک سلمان ریاض - FAYEZ NURELDINE / AFP

عربستان سعودی در برابر هرگونه تهدید یا حمله علیه آن کشور، اظهار داشت که ارائه سامانه‌های دفاعی لازم برای عربستان سعودی به‌منظور دفاع از قلمرو آن کشور در برابر هرگونه حمله فرامرزی ادامه خواهد داشت.

در همین راستا، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به روزنامه الشرق الاوسط، گفت که قرارداد فروش تسلیحات دفاعی را که دولت آمریکا در چهارم ماه نوامبر گذشته برابر با ۱۳ آبان ۱۴۰۰ تصویب کرد، بخشی از تعهد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای افزایش توانایی‌های دفاعی عربستان سعودی است.

این منبع که ترجیح داد نامش فاش نشود، بابیان این‌که قرارداد تسلیحاتی اخیر شامل خرید حداکثر ۲۸۰ موشک هوا به هوا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار می‌شود، خاطرنشان کرد که این موضوع بر اساس پیشنهاد ارائه‌شده بین وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع و اطلاع‌دهی به کنگره در مورد این معامله و موافقت نهادهای تصمیم‌گیرنده انجام شده است. وی افزود: «این قرارداد برای تجدید انبار موشک‌های دفاعی هوا به هوای عربستان سعودی است و درعین‌حال تضمینی برای برخورداری این کشور از ابزارهای دفاعی لازم به‌منظور دفاع از خود در برابر حملات روزافزون گروه حوثی موردحمایت رژیم ایران و هرگونه تهدید دیگری علیه آن کشور است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منبع یادشده افزود که عربستان سعودی از آغاز سال جاری تاکنون توانسته است بیش از ۳۷۵ حمله هوایی فرامرزی را دفع کند. بااین‌حال، تداوم حملات هوایی به قلمرو عربستان سعودی همچنان مایه نگرانی است و امنیت ساکنان، به‌ویژه غیرنظامیان را تهدید می‌کند. این در حالی است که بیش از ۷۰ هزار شهروند آمریکایی در عربستان سعودی زندگی می‌کنند.

در همین حال و پیش از آغاز رای‌گیری به‌منظور تصویب لایحه منع فروش تسلیحات به عربستان سعودی در مجلس سنا، کاخ سفید مخالفت شدید دولت آمریکا را با تصویب این ممنوعیت ابراز داشت و تاکید کرد که موشک‌های شامل این قرار داد برای اهداف زمینی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه برای دفاع از عربستان سعودی در برابر «حملات هوایی فرامرزی» مانند حملات پهپاد‌های انفجاری حوثی‌ها است.

کاخ سفید اظهار داشت که دولت آمریکا متعهد به ادامه راهبرد دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران درگیری در یمن است و درعین‌حال، به تعهد خود نسبت به حمایت از ثبات و امنیت عربستان سعودی ادامه می‌دهد تا این کشور از ابزارهای دفاعی لازم برای مقابله با حملات شبه‌نظامیان حوثی موردحمایت رژیم ایران، برخوردار باشد.

منبع مزبور گفت: «رند پال» سناتور جمهوری‌خواه اهل کنتاکی، طرح تصویب این قانون را داد که «تعهد رئیس‌جمهوری برای کمک به دفاع از شریک و متحدی مانند عربستان سعودی را در زمان افزایش حملات موشکی و پهپادی علیه غیرنظامیان تضعیف می‌کند».

بااین‌حال، در نگرش قانون‌گذاران آمریکایی نسبت به توافق اخیر نظامی، به‌ویژه از سوی حزب دموکرات که اعضای «جناح پیشرو» آن مدت‌هاست با فروش تجهیزات نظامی به عربستان سعودی مخالف بودند، تغییر چشمگیری ایجاد شده و حتی این مخالفت به «حمایت» از انجام معاملات نظامی با ریاض تبدیل شده است. تصویب این توافق نظامی با رای دوسوم اعضای مجلس سنا و تاکید بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران جنگ در یمن، این تحول را به‌خوبی آشکار می‌کند.

از سوی دیگر، برخی از اعضای کنگره با انتقاد شدید از موضع همکاران خود که به دنبال ممانعت از معامله تسلیحاتی بودند، خاطرنشان کردند که حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی حمله به شریک و متحد استراتژیک آمریکا در منطقه است و همین امر، نمایندگان را به تصویب توافق نظامی با عربستان سعودی واداشت و درنتیجه، این طرح با ۶۷ رای موافق و ۳۰ رای مخالف به تصویب رسید.

قانون‌گذاران آمریکایی در جریان جلسه رای‌گیری، چنین استدلال کردند که دولت‌های عربستان سعودی و یمن در تلاش برای دستیابی به آتش‌بس از مدت‌ها پیش راه‌حل‌های دیپلماتیک متعددی را ارائه کردند، درحالی‌که حوثی‌ها بدون توجه به خواسته‌های مردم یمن و تداوم فاجعه انسانی، همچنان به راهبرد نظامی خود ادامه می‌دهند.

البته تلاش‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در واشینگتن علاوه بر اظهارات رسمی دولت آمریکا علیه حوثی‌ها و تداوم بحران انسانی در یمن، بر تغییر «مواضع سخت‌گیرانه» برخی از قانون‌گذاران آمریکایی نیز تاثیر مثبتی از خود به‌جا گذاشت.

در همین راستا، باب منندز، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، قبل از آغاز جلسه رای‌گیری به تصویب توافق نظامی با عربستان سعودی، گفت: «هیچ تردیدی وجود ندارد که حوثی‌ها سلاح‌های پیشرفته‌تری به‌ویژه پهپادهای انفجاری را برای هدف قرار دادن غیرنظامیان در عربستان سعودی به کار گرفته‌اند. علاوه بر این‌که ما نباید فراموش کنیم که بیش از ۷۰ هزار شهروند آمریکایی در عربستان سعودی زندگی می‌کنند».

از سوی دیگر، میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، گفت «عربستان سعودی در معرض تهدیدهای خشونت‌آمیزی قرارگرفته است که رژیم ایران آن را ایجاد، تامین مالی و برنامه‌ریزی می‌کند و هرگونه رای به جلوگیری از فروش سامانه‌های دفاعی نظامی به عربستان سعودی می‌تواند یکی از مهم‌ترین متحدان ما در منطقه را با تهدید روبه‌رو ‌کند.

در همین حال و هم‌زمان با اقدامات قانونی همسو با تمایل دولت آمریکا برای انجام معامله فروش سامانه‌های دفاعی به عربستان سعودی، در بسیاری از رسانه‌های آمریکایی صحبت از حمایت قوی مقامات آمریکایی از موضع دولت مطرح شده است، به‌ویژه این‌که برخی از مقامات یادشده، خواستار تغییر موضع رئیس‌جمهور بایدن در قبال جنگ یمن و حمایت از عربستان سعودی و دولت یمن برای جلوگیری از سناریوی سقوط استان مارب (در شمال این کشور) شده‌اند.

برگرفته از الشرق الاوسط

 
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه