هوش مصنوعی احتمال ابتلا به زوال عقل را دو سال زودتر تشخیص می‌دهد

تکنیک «یادگیری ماشینی» بیمارانی را که در گذشته به اشتباه تشخیص داده شده‌اند، کاهش می‌دهد

«هوش مصنوعی می‌تواند فرایند تشخیص عقل زوال را برای افرادی که نگران خود یا عزیزانشان‌اند، متحول کند» - Pexels

دانشمندان از طریق توسعه الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی موفق شدند به روشی دست یابند که بیماری زوال عقل را دو سال زودتر پیش‌بینی می‌کند. به گفته محققان، میزان دقت تکنیک جدید که «یادگیری ماشینی» نام گرفته، ۹۲ درصد و «بسیار بهتر» از روش‌های موجود است و می‌تواند تعداد افرادی را که در گذشته به اشتباه مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اند، کاهش دهد.

به گزارش اسکای‌نیوز، محققان دانشگاه اکستر داده‌های ۱۵ هزار و ۳۰۰ بیمار را در یک دوره ۱۰ ساله ارزیابی کردند. شرکت‌کنندگان که در ۳۰ درمانگاه حافظه مرکز هماهنگی ملی آلزایمر ایالات متحده حضور داشتند، هنگام شروع مطالعه به بیماری آلزایمر مبتلا نبودند اما بسیاری از آنان با مشکل فراموشی یا اختلال عملکرد مغز مواجه بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵، از هر ۱۰ شرکت‌کننده یک نفر دو سال پس از مراجعه، به بیماری آلزایمر مبتلا شد. محققان دریافتند که الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشینی موارد جدید زوال عقل را با ۹۲ درصد دقت پیش‌بینی می‌کند. آنان همچنین دریافتند که حدود هشت درصد از پیش‌بینی‌ها و تشخیص‌های قبلی که با روش‌های مشابه انجام می‌شد، اشتباه به نظر می‌رسند چرا که با گذشت زمان مشخص شد که فرد به زوال عقل مبتلا نشده است.

پروفسور دیوید لیولین که نظارت و سرپرستی این مطالعه را برعهده داشت، درباره تکنیک جدید گفت: «ما حالا می‌توانیم به کامپیوترها آموزش دهیم که به‌طور دقیق پیش‌بینی کنند چه کسانی در مدت دو سال آینده به زوال عقل مبتلا می‌شوند.» او همچنین افزود: «هیجان‌زده‌ایم چرا که تکنیک یادگیری ماشینی ما می‌تواند بیمارانی را که به اشتباه تشخیص داده شده بودند، شناسایی کند و این پتانسیل را دارد که حدس و گمان در درمان بالینی را کاهش دهد تا مسیر تشخیص به میزان قابل توجهی بهبود یابد.» به گفته او، خانواده‌ها از طریق این تکنیک جدید می‌توانند به‌سرعت به پشتیبانی موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند.

دکتر رزا سانچو، رئیس تحقیقات آلزایمر بریتانیا، نیز در این زمینه گفت: «هوش مصنوعی برای بهبود تشخیص زودهنگام بیماری‌هایی که باعث زوال عقل می‌شوند، پتانسیل زیادی دارد و می‌تواند فرایند تشخیص را برای افرادی که نگران خود یا عزیزانشان‌اند، متحول کند.»

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی بیماری آلزایمر، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند و با آن زندگی می‌کنند. بر اساس این گزارش، تعداد مبتلایان هر ۲۰ سال دو برابر می‌شود و در سال ۲۰۳۰ به ۷۸ میلیون نفر خواهد رسید. تعداد مبتلایان بیماری آلزایمر در سال ۲۰۵۰ نیز ۱۳۹ میلیون نفر پیش‌بینی شده است.