سخنان رئیس‌جمهوری برزیل درباره ارتباط واکسن کرونا و ایدز پیگیری قضایی می‌شود

دادگاه عالی برزیل دستور تحقیق قضایی درباره ادعای نادرست رئیس جمهوری برزیل صادر کرد

بولسونارو بارها سخنانی غیرعلمی درباره کووید-۱۹ بر زبان آورده و از واکسینه شدن خودداری کرده است- EVARISTO SA / AFP

ژاییر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل، در ماه اکتبر در یک برنامه زنده که هم‌زمان از چند رسانه اجتماعی پخش می‌شد، گفت بر اساس گزارش‌های رسمی دولت بریتانیا، افراد واکسینه‌شده در آن کشور سریع‌تر به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند.

فیسبوک و اینستاگرام در فاصله کوتاهی این ویدیو را حذف کردند و یوتیوب نیز کانال رئیس جمهوری برزیل را به دلیل نقض قوانین درباره پخش اطلاعات گمراه‌کننده به مدت یک هفته مسدود کرد.

به گزارش اسکای نیوز، الکساندر دی مورائس، قاضی دادگاه عالی برزیل، به آگوستو اراس، دادستان ارشد آن کشور، دستور داد روی این موضوع تحقیق کند، زیرا به گفته او، بولسونارو از روش‌های انتشار گسترده اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستور‌ قاضی دادگاه عالی برزیل در واکنش به درخواست یک کمیسیون پارلمانی بود که درباره نحوه مدیریت رئیس‌جمهوری برزیل در مقابله با همه‌گیری کرونا تحقیق می‌کند.

آقای بولسونارو بارها سخنانی غیرعلمی درباره کووید-۱۹ بر زبان آورده و از واکسینه شدن خودداری کرده است. او می‌گوید که آخرین برزیلی خواهد بود که تن به این کار دهد.

رئیس‌جمهوری برزیل جدی بودن خطر ویروس کرونا را رد می‌کند و آن را «آنفلوانزای کوچک» می‌خواند. بولسونارو هیچ پشتوانه علمی برای این ادعا ارائه نکرده که واکسن کووید با ایدز مرتبط است.

برنامه مشترک سازمان ملل متحد در مورد اچ‌آی‌وی و ایدز می‌گوید که واکسن‌های کووید-۱۹ که نهادهای بهداشتی تایید شده‌اند‌ هیچ خطری برای بیشتر مردم، از جمله کسانی که با اچ‌آی‌وی زندگی‌ می‌کنند، ندارند.

آقای بولسونارو تنها رهبر در میان رهبران کشورهای گروه۲۰ است که هنوز واکسن کرونا نزده است.

با این حال، نهادهای بهداشتی و درمانی برزیل تا کنون ۶۳ درصد مردم آن کشور را واکسینه کرده‌اند.

تاکنون بیش از ۶۱۰ هزار تن در برزیل به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

بیشتر از جهان