نحوه مدیریت بحران کرونا رئیس‌جمهور برزیل را با اتهام قتل مواجه کرد

از آغاز همه‌گیری جهانی، بیش از ۶۰۰ هزار نفر در برزیل در اثر ابتلا یا عوارض مرتبط با کرونا جان باخته‌اند

در این گزارش، ۱۳ اتهام علیه رئیس‌جمهوری طرح شده است-EVARISTO SA / AFP

در پیش‌نویس گزارش قانون‌گذاران برزیل پیشنهاد شده است که علیه ژاییر بولسونارو، رئیس‌جمهوری، به‌دلیل نحوه مدیریت همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ که به مرگ هزاران نفر منجر شد، اعلام جرم شود.

از آغاز همه‌گیری جهانی، بیش از ۶۰۰ هزار نفر در برزیل در اثر ابتلا یا عوارض مرتبط با کرونا جان باخته‌اند. این کشور پس از ایالات متحده آمریکا، بالاترین رقم مرگ‌و‌میر در جهان [در اثر ابتلا به کرونا] را دارد.

در پیش‌نویس گزارش ۱۲۰۰ صفحه‌ای سنا آمده است که آقای بولسونارو «مسئول اصلی خطاهای دولت در دوره همه‌گیری کووید‌ـ ۱۹» بوده و متهم شده که خلاف توصیه وزارت بهداشت عمل کرده است.

در این گزارش، ۱۳ اتهام علیه رئیس‌جمهوری طرح شده است، از جمله قتل نفس و «نسل‌کشی جمعیت بومی برزیل با اقدام‌هایی که جوامع آن‌ها را در موقعیتی آسیب‌پذیر در معرض ویروس قرار داد». اتهام‌هایی علیه سه پسر بولسونارو نیز طرح شده است.

اما آقای بولسونارو با رد این گزارش، مدعی شد که آن را رهبر حزب مخالف دولت، سناتور رنان کالیِروس، تهیه کرده و دارای «انگیزه سیاسی» است. رئیس‌جمهوری همچنین تحقیقی را که به این گزارش منجر شد «شوخی» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند این گزارش نمایانگر خشم کشور از آقای بولسونارو و دولتش است، بعید است به طرح اتهام‌ واقعی منتهی شود. این گزارش فقط در صورت رای کمیسیون سنا، که انتظار می‌رود هفته آینده باشد، نهایی خواهد شد. این گزارش ممکن است وتو شود یا حتی تغییر کند. به گزارش رویترز، بعید است رئیس‌جمهوری با کیفرخواست و محاکمه مواجه شود.

در پیش‌نویس این گزارش، رئیس‌جمهوری متهم شده است اولین فرصت‌های دولت برای تهیه واکسن را رد کرده بود و در نتیجه، برنامه واکسیناسیون برزیل به تاخیر افتاده و به قیمت جان حدود ۹۵ هزار نفر تمام شده است.

در این گزارش آمده است رئیس‌جمهوری «اعتقادی بی‌اساس به فرضیه ایمنی جمعی از طریق ابتلا و وجود درمان» داشته است اما «همان‌طور که مشخص شد، بدون واکسن، آمار مرگ‌ومیر نجومی خواهد بود».

در این گزارش همچنین اشاره شده است که رئیس‌جمهوری «اطلاعات غلطی منتشر کرده که محرک تخطی از اقدام‌های بهداشتی برای مهار همه‌گیری بوده است».

چند کارشناس سلامت از آقای بولسونارو انتقاد کرده‌اند که شدت همه‌گیری کرونا را کم‌اهمیت جلوه داده، دستورالعمل‌های بین‌المللی بهداشت و سلامت در مورد [استفاده از] ماسک و محدودیت فعالیت‌ها برای پیشگیری از شیوع ویروس را نادیده گرفته، درمان‌های اثبات‌نشده را تبلیغ کرده و تهیه واکسن را به تاخیر انداخته است.

آقای بولسونارو بارها گفته است قصد ندارد واکسن کووید‌ـ‌۱۹ بزند، و مدعی است ابتلایش به کرونا در سال گذشته پادتن‌های لازم را به او داده است. اما دانشمندان ادعاها در مورد اثر بلندمدت پادتن‌ها در پیشگیری از کووید را رد می‌کنند.

او دسامبر سال گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «قصد ندارم واکسن بزنم، تمام. فکر می‌کنید جانم در خطر است؟ مشکل خودم است، تمام.» او علاوه بر این، سال گذشته گفته بود «آخرین برزیلی» خواهد بود که واکسن می‌زند و هیچ‌کس را مجبور نخواهد کرد واکسینه شود.

بولسونارو هنوز واکسن نزده است.

کمیته سنا در آوریل سال جاری پس از آن تشکیل شد که رئیس‌جمهوری به‌دلیل سوءمدیریت همه‌گیری کرونا آماج انتقاد قرار گرفت.

© The Independent