سومین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان؛ خامنه‌ای دستور سرکوب را صادر کرد

سومین روز دادگاه مردمی و بین‌المللی رسیدگی به جنایات آبان ۹۸ صبح روز جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰ در لندن برگزار شد

در سومین روز دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که در لندن برگزار می‌شود، شادی صدر، از مدیران سازمان حقوق بشری «عدالت برای ایران» در برابر قضات دادگاه قرار گرفت و پس از توضیح در باره قطع اینترنت در آبان ۹۸ در ایران و نمایش فیلم‌هایی که پس از وصل اینترنت به دست رسانه‌های خارج از ایران رسیده است، به بررسی ساختار امنیتی و نظامی ایران پرداخت و موقعیت افراد کشته شده را بر روی نقشه به نمایش گذاشت.

شادی صدر در بخش دیگری از اظهاراتش به کشتار نیزار در ماهشهر و استفاده سپاه و بسیج از سلاح سنگین برای سرکوب مردم اشاره کرد و اظهار داشت در این ویدئوها مشخص است که برخی نیروهای بسیج به سمت سر و بدن مردم شلیک کرده‌اند.

شادی صدر تاکید کرد: «ویدئوها به وضوح نشان می‌دهد در حالی که مردم معترض بدون سلاح بودند، نیروهای بسیج به سمت آنها شلیک کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفت: «به جز دو استان خراسان شمالی و هرمزگان، در سایر استان‌های ایران اعتراضات صورت گرفته است. اما این به معنی آن نیست که در این دو استان‌ هیچ اعتراضی صورت نگرفته است. بلکه هنوز شواهدی از آن به دست ما نرسیده است.»

پس از پایان سخنان صدر، قضات در مورد نحوه اعتبارسنجی ویدئوها از او پرسیدند و خانم صدر نیز با ارجاع به منابع جمع‌آوری اطلاعات به آنها پاسخ داد.

قضات در سوالی دیگر، در مورد مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی در فرماندهی نیروهای انتظامی و نظامی پرسیدند. شادی صدر با جزئیات در مورد مسئولیت‌های علی خامنه‌ای توضیح داد.

او گفت که نیروهای امنیتی و نظامی ایران همگی زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی هستند و توسط او انتخاب می‌شوند.

شادی صدر تاکید کرد رئیس‌جمهوری نیز از طریق شورای نگهبان منصوب رهبر انتخاب می‌شود و بنابراین مسئولیت او نیز در این سرکوب به طور غیرمستقیم با رهبر است.

سپس بهار صبا پژوهشگر عفو بین الملل در مورد استفاده نیروهای امنیتی از اسلحه ساچمه ای گفت و تاکید کرد که این سلاح ها برای کودکان بسیار خطرناک و حتی کشنده است.

در بخش دوم جلسه، شاهدان عینی متعددی از ایران به صورت آنلاین حضور پیدا کردند و به سوالات قضات پاسخ دادند. اما به دلیل مسائل امنیتی، هویت این افراد ابتدا احراز شد، سپس با صورتی پوشیده و حتی صدای جایگزین به سوالات پاسخ دادند. این اقدامات برای حفظ امنیت شاهد صورت می گیرد.

یکی از شاهدان که برادرش در اعتراضات کشته بود، گفت برادرش حتی در اعتراضات نقش نداشته و در مسیر بازگشت به خانه کشته شده است. او گفت وقتی برای دریافت جسد و دفن اقدام کردیم، شورای امنیت استان اصرار داشته که جسد باید شبانه و گمنام دفن شود.

شهادت کامیار احمدی، پسرخاله ارشاد رحمانیان، از قربانیان کشتار آبان بود. به گفته او ارشاد روز ۵ آذر ۹۸ ناپدید شد و  ۲۴ آذر در نزدیکی سد واران در اطراف مریوان پیدا شد. در این شهادت تکان دهنده کامیار احمدی گفت که در گزارش پزشکی قانونی هیچ توضیحی در مورد علت مرگ ارائه نشده است. اما در گزارشهای بعدی ادعا شده «برخورد شیء تیز به جمجمه.»

وقتی خانواده وی برای احراز هویت جسد مراجعه می کنند، مادرش بی هوش شده و پدرش هم سکته می کند.

این شواهد همگی ضبط و جمع آوری می شود.