مصرف اندک الکل برای سلامت مفید است یا مضر؟

دو پژوهش علمی، به نتایج متفاوتی در باره تاثیر الکل بر فشار خون رسیده‌اند

یک گیلاس بزرگ شراب ۱۲ درصد با سه واحد پاینت آبجو قوی (۵.۲ درصد) برابر است- Pexels

بنا بر تحقیقی جدید، پژوهشی برجسته که پیش‌تر نتیجه‌گیری کرده بود حتی مقدار اندکی الکل برای بدن مضر است، نادرست است.

مقاله تاثیرگذاری که در سال ۲۰۱۹ در نشریه «لانست» (The Lancet) منتشر شد، ادعا کرده بود که حتی نوشیدن کم (الکل) فشار خون را بالا می‌برد و خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در این پژوهش که روی ۵۰۰ هزار نفر انجام شد، از تکنیک‌های ژنتیکی استفاده شده بود که این نظریه پذیرفته شده را که مصرف نوشیدنی الکلی می‌تواند برای حفظ سلامتی بدن مفید باشد، رد می‌کرد.

ریچارد پِتوُ، یکی از نویسندگان این مطالعه، در آن زمان به این نتیجه رسید که «ادعاهایی مبنی بر اینکه شراب و آبجو تاثیر محافظتی جادویی دارند، تایید شده نیستند.» 

اکنون یک مقاله جدید که قرار است در نشریه «اینترنشنال ژورنال آو اپیدمیولوژی» (International Journal of Epidemiology) منتشر شود، استدلال می‌کند که پژوهش سال ۲۰۱۹ «بالقوه نادرست» است.

پروفسور سِر نیکلاس والد از یونیورسیتی کالج لندن و کریس فراست از دانشکده علوم بهداشتی و بیماری‌های گرمسیری لندن می نویسند: «ما چنین نتیجه‌گیری می‌کنیم که مشاهدات در بسیاری مطالعات مبنی بر اینکه نوشیدن سبک خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد اما نوشیدن بیشتر آن را افزایش می‌دهد، لزوما با تحلیل‌های ژنتیکی میلوود و همکارانش رد نشده است.»

«برای سیاست سلامت عمومی مهم است که رابطه واقعی میان مصرف الکل و بیماری‌های قلبی-عروقی تایید شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطالعات پیشین اپیدمیولوژی رابطه‌ای موسوم به J-شکل میان مصرف الکل و خطر سکته مغزی نشان داده است که در آن، افرادی که الکل کمتری مصرف می‌کنند، نسبت به اشخاصی که الکل نمی‌نوشند، کمتر در معرض خطرند. این خطر با بیشتر نوشیدن، افزایش می‌یابد. هنگامی که این خطرها روی نمودار آورده می‌شود، منحنی آن شکل حرف J می‌شود. 

فراست و والد نشان می‌دهند که رابطه J-شکل با اعمال تحلیل‌های اپیدمیولوژیک ژنتیکی استفاده شده در مقاله ۲۰۱۹ رد نمی‌شود.

پروفسور والد به تایمز گفت: «در حال حاضر نمی‌توان گفت همانطور که هر مقدار مصرف دخانیات زیان آور است، مصرف هر مقدار الکل هم مضر است.» 

او افزود: «با توجه به دانش فعلی ما، نوشیدن گهگاه یک گیلاس شراب یا یک لیوان آبجو -مثلا یک روز درمیان- قابل قبول است.»

او گفت: «لازم نیست مردم فکر کنند که تنها میزان بی‌خطر مصرف الکل، مصرف نکردن آن است.»

این در حالی است که در ماه ژوئن، یک تیم پژوهشگران امپریال یونیورسیتی لندن دریافتند که نوشیدن هر میزان الکل، حتی در محدوده راهنمای دولت، بر اندام‌های ما تاثیری مسموم‌کننده دارد.

این پژوهش اسکن ام‌آی‌آر حدود ۱۰ هزار فرد ۴۰ تا ۶۹ ساله را مطالعه کرد تا ببیند آیا برای مصرف الکل «میزان بی‌خطری» وجود دارد یا نه، اما به این نتیجه رسید که چنین چیزی وجود ندارد.

نویسندگان این گزارش با اشاره به اینکه در راهنمای سلامتی دولت (در مورد مصرف الکل) «باید احتمالا  تجدید نظر شود»، گفتند: «نتیجه‌گیری‌های ما نشان می‌دهد که هیچ «آستانه امنی» برای مصرف الکل که تاثیری سمی نداشته باشد، وجود ندارد.»

راهنمای نظام درمان عمومی بریتانیا (NHS)، به زنان و مردان توصیه می‌کند بیش از ۱۴ واحد الکل در هفته ننوشند.

یک گیلاس بزرگ شراب ۱۲ درصد با سه واحد پاینت آبجو قوی (۵.۲ درصد) برابر است. 

ان‌اچ‌اس توصیه می کند که افرادی که به طور منظم و هر هفته این مقدار الکل می نوشند، سعی کنند نوشیدن خود را در طول سه روز یا بیشتر پخش کنند.

© The Independent