بی‌نظمی ضربان قلب حتی با یک گیلاس مشروب

این نارسایی می‌تواند باعث سرگیجه و تپش قلب شود و افراد را مستعد سکته مغزی کند

میزان بهینه مصرف الکل در روز، ۲۰ گرم اتانول (معادل الکل موجود در کمتر از دو گیلاس کوچک شراب) است - Pexels

نوشیدن یک گیلاس نوشیدنی الکلی ممکن است روش ایده‌‌الی برای تسکین اعصاب در پایان یک روز پرمشغله جلوه کند. اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که حتی یک نوشیدنی در روز هم می‌تواند موجب بی‌نظمی در ضربان قلب شود.

طبق گزارشی که در نشریه قلب اروپا (European Heart Journal) منتشر شده است، افرادی که روزانه کمتر از ۱۲ گرم اتانول، معادل یک گیلاس شراب ۱۲۰ میلی‌لیتری، یک قوطی آبجو ۳۳۰ میلی‌لیتری، یا ۴۰ میلی‌لیتر مشروب الکلی تقطیرشده، مصرف می‌کنند، در مقایسه با کسانی که هیچ الکلی مصرف نمی‌کنند، ۱۶ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار فیبریلاسیون دهلیزی شوند.

این نارسایی که با ضربان نامنظم و اغلب سریع قلب مشخص می‌شود‌، می‌تواند باعث سرگیجه و تپش قلب افراد شود و نیز آنان را مستعد سکته مغزی کند.

این مطالعه نشان می‌دهد که با نوشیدن الکل، خطر فیبریلاسیون دهلیزی پیوسته افزایش می‌یابد. خطر بیشتر ۱۶ درصدی برای کسانی که یک نوشیدنی در روز می‌نوشند، برای کسانی که حداکثر دو نوشیدنی می‌نوشند به ۲۸ درصد، و برای کسانی که بیش از ۴ نوشیدنی الکلی در روز می‌نوشند، به ۴۷ درصد افزایش می‌یابد.

پروفسور رناته شنابل، مشاور بیماری‌های قلب و عروق و یکی از نویسندگان این مطالعه از مرکز دانشگاهی قلب و عروق هامبورگ-اپندورف، اظهار داشت که خطر ابتلا به ضربان نامنظم قلب برای کسانی که مصرف الکل را به یک نوشیدنی در روز محدود می‌کنند، ناچيز است، اما مردم باید هنوز از خطرات آگاه باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «پیام این است که در قیاس با سایر بیماری‌های قلبی عروقی، حتی مصرف اندک الکل نیز ​​منجر به افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود.»

«یکی از نکات بد درباره فیبریلاسیون دهلیزی این است که نشانه‌ای ندارد و می‌تواند به مشکلات دیگری مانند سکته مغزی منجر شود. در بسیاری از افراد، سکته مغزی اولین نشانه این نارسایی است.»

محققان در انجام این تحقیق سوابق پزشکی و میزان مصرف الکل ۱۰۸ هزار فرد ۲۴ تا ۹۷ ساله را از نروژ، فنلاند ، دانمارک و ایتالیا در عرض بیش از ۱۴ سال بررسی کرده‌اند.

تجزیه و تحلیل آنان همچنین این اعتقاد دیرینه را تأیید کرد که مصرف مقدار کمی الکل برای جلوگیری از ایجاد نارسایی قلبی؛ یعنی ناتوانی قلب به پمپاژ خون در بدن، مفید است. میزان بهینه مصرف الکل در روز، ۲۰ گرم اتانول (معادل الکل موجود در کمتر از دو گیلاس کوچک شراب) است.

شنابل افزود: «این یافته‌ها مهم است، چرا که بر اساس آن، باید فایده مصرف منظم الکل، یعنی همان «یک لیوان شراب در روز» را که اغلب برای محافظت از قلب توصیه می‌شود، با ریسک دیگر خطرات احتمالی، از جمله فیبریلاسیون دهلیزی، تعدیل کرد.»

سازمان «الکلی‌های ناشناس» (Alcoholics Anonymous) در بریتانیا ۲۴ ساعت در شبانه‌روز و ۷ روز در هفته از طریق شماره تلفن ۰۸۰۰ ۹۱۷۷ ۶۵۰ فعال است. در صورت تمایل، می‌توانید از طریق ایمیل آن نهاد به آدرس [email protected] یا از طریق تارنمای آن به آدرس www.alcoholics-anonymous.org.uk با آن تماس بگیرید.

«درینک‌لاین» نیز یک یک مرکز تلفن دیگر برای مشاوره رایگان و محرمانه به افرادی است که دچار اعتیاد به الکل هستند. در بریتانیا، با شماره ۰۳۰۰ ۱۲۳ ۱۱۱۰ تماس بگیرید.

© The Independent

بیشتر از زندگی