پنتاگون در مورد شیوع سندرم هاوانا هشدار جدی داد

پیامدهای سندرم هاوانا، که بیش از ۱۰۰ کارمند دیپلماتیک آمریکا را مبتلا کرده، ادامه دارد

پنتاگون به مقام‌های امنیت ملی هشدار داده مترصد علایم سندرم هاوانا باشند - SAUL LOEB / AFP

پنتاگون به مقام‌های امنیت ملی هشدار داده است چنانچه فشار ناگهانی، صدا یا گرمایی در سرشان احساس کردند، بلافاصله از محل خارج شوند.

این هشدار در حالی منتشر می‌شود که پیامدهای سندرم هاوانا، که بیش از ۱۰۰ کارمند دیپلماتیک آمریکا را دچار بیماری مرموزی کرده است، ادامه دارد.

به کارمندان درون‌مرزی و برون‌مرزی گفته شده است مترصد علایم باشند، علایمی که علتش همچنان ناشناخته باقی مانده است.

یک مقام ارشد دولتی به خبرگزاری مک‌کلاچی دی‌سی (McClatchy DC) گفت: «باید کارکنانمان را که قدم پیش می‌گذارند باور کنیم.»

«افراد با علایم واقعی مواجه‌اند. واقعا متوجهیم که افراد دچار مسئله‌ای بسیار واقعی می‌شوند، و اثر منفی واقعی روی سلامتشان دارد.»

این مقام دولتی گفت: «و هرچه زودتر بتوانیم به این مسئله پاسخ دهیم، از لحاظ سلامت نتایج بهتری می‌بینیم.» 

سندرم هاوانا، که چون اولین بار در کوبا مشاهده شد این نام را بر آن گذاشتند، پدیده پزشکی ناشناخته‌ای است که سبب بروز «عارضه‌های حسی ناگهانی و آزاردهنده می‌شود» که اغلب  «علایمی مانند سردرد، درد، تهوع یا بی‌تعادلی» در پی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از دوازده نفر از کارمندان آمریکا دچار آسیب‌های مغزی دایمی و سایر بیماری‌های مزمن شده‌اند، و موارد بیماری در ویتنام، اتریش، چین و واشنگتن دی‌سی گزارش شده است.

براساس گزارش وزارت خارجه آمریکا که از حالت محرمانه خارج شده و خبرگزاری بازفید (BuzzFeed) به آن دسترسی پیدا کرده است، علت محتمل این بیماری جیرجیرک است.

در این گزارش سلاح‌های هدایت انرژی امواج رادیویی و مایکروویو به‌عنوان عامل صداهای وزوز، یکی از علایم این سندرم، رد شده و آمده است «محتمل‌ترین منبع» صداها جیرجیرک دم‌کوتاه ایندیز است. 

در این گزارش آمده است: «هیچ تک‌منبع انرژی محتملی (نه رادیویی/مایکروویوی نه صوتی) نمی‌تواند سیگنال‌های صوتی/تصویری ثبت‌شده و عوارض پزشکی گزارش‌شده را ایجاد کند. به عقیده ما، صداهای ضبط‌شده بیشتر منشا حرکتی یا زیست‌شناختی دارند، نه الکترونیکی.»

ماه گذشته، وزارت دفاع آمریکا دستورالعملی منتشر کرد که به امضای لوید آستین، وزیر دفاع، رسیده بود که از افراد ارتش آمریکا، کارکنان وزارت دفاع و پیمانکاران فدرال خواسته شده است تمام موارد بیماری را گزارش کنند.

«اگر فکر می‌کنید دچار عارضه حسی شده‌اید که با آغاز چنین علایمی همراه است، بلافاصله خودتان، همکارانتان، و/یا اعضای خانواده‌تان از محل خارج شوید و این اتفاق و علایم را به فرمانده مافوق،  مسئول امنیتی، و مسئول خدمات درمانی گزارش دهید.»

آقای آستین نوشته است: «اگر به دلایلی معتقدید همکار یا همکارانتان نیز دچار [عارضه‌های غیرعادی] شده‌اند، لطفا این افراد را تشویق کنید همین کار را بکنند.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) ماه گذشته رئیس مقرش در وین را به این دلیل که شیوع علایم سندرم هاوانا میان کارکنان سفارت را جدی نگرفته بود، فراخوانده است.

© The Independent