انجماد چربی بدن چیست و عوارض جانبی احتمالی آن چه می‌تواند باشد؟

کول‌ اسکالپتینگ به عنوان روش غیرتهاجمی جایگزین لیپوساکشن تاییدیه گرفت

CINDY ORD / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

وقتی پای تغییر قیافه یا ظاهر فردی از طریق عمل جراحی زیبایی به میان می‌آید، اغلب خطرات سلامتی مطرح‌اند؛ حتی درباره درمان‌هایی که معمولا ایمن تلقی می‌شوند.

لیندا اوانجلیستا، مدل بسیار مشهور، به تازگی داوطلبانه از تجربه خود در مواجهه با عواقب منفی درمان‌های زیبایی در اینستاگرام صحبت کرده و آنجا گفته است که به دلیل فرایند انجماد چربی‌ (CoolSculpting) برای «همیشه ناقص» شده است.

به گفته اوانجلیستا که به همین دلیل شکایتی حقوقی علیه «زلتیک آئستیکس» (Zeltiq Aesthetics)، شرکت مادر کول‌اسکالپتینگ، تنظیم کرده است، این روش غیرتهاجمی منجمد کردن چربی‌ها که او پنج سال پیش انجام داد، «بر خلاف آنچه وعده داده شده بود، عمل کرده است».

این مدل کانادایی در اینستاگرام نوشت: «این عمل نه تنها سلول‌های چربی من را کاهش ندارد بلکه آن‌ها را زیاد کرد و حتی بعد از دو عمل جراحی اصلاحی، دردناک و ناموفق مرا برای همیشه ناقص کرد.» او افزود که این مسئله باعث شده است او به «بیش‌رویش متناقض بافت چربی» یا پی‌ای‌اچ (Paradoxical Adipose Hyperplasia) مبتلا شود که یکی از عوارض جانبی نادر عمل مذکور است و باعث می‌شود سلول‌های هدف قرار گرفته به جای اینکه کوچک‌تر شوند، بزرگ‌تر شوند.

 در ادامه هر آنچه لازم است درباره فرایند انجماد چربی‌ و خطرات مرتبط با آن بدانید، از نظر می‌گذارنیم.

روش انجماد چربی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کول‌اسکالپتینگ که نام تجاری «کرایولیپولیز» یا «انجماد چربی» است؛ یک روند غیرتهاجمی زیباسازی که از دمای سرد برای تجزیه سلول‌های چربی استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روش که ایمن تلقی می‌شود، در سال ۲۰۱۰ از اداره غذا و داروی ایالات متحده  به عنوان روشی برای هدف قرار دادن و کاهش سلول‌های چربی و روش غیرتهاجمی جایگزینی برای لیپوساکشن تاییدیه گرفت.

بنا بر اعلام دانشکده پزشکی هاروارد، این روش تا حدی پس از آن ابداع شد که محققان مشاهده کردند چربی لپ کودکانی که بستنی یخی می‌خوردند، کاهش می‌یابد.

دانشکده پزشکی این دانشگاه توضیح داد: «نمونه پوستی که از کودکان بیمار این چنینی گرفته شد، التهاب در بافت چربی را نشان می‌داد، در حالی که پوست سالم بود. بنابراین به نظر می‌رسد در مقایسه با سایر بافت‌ها، چربی به آسیب ناشی از سرما حساس‌تر است.»

در این روش زیبایی، از پره‌هایی سرد استفاده می‌شود که در محل موردنظر قرار داده می‌شوند تا با مکش چربی و پوست، سلول‌های چربی را تجزیه کند. به گفته انجمن بیماری‌های پوستی آمریکا (ای‌اس‌دی‌اس)، سلول‌های چربی تا یک ساعت سرد می‌شوند و در این مدت، بیمار معمولا احساس سرما می‌کند تا وقتی که کاملا بی‌حس شود.

این درمان به دوران نقاهت نیاز ندارد، معمولا در جلسات متعدد انجام می‌شود و بنا بر اعلام ای‌اس‌دی‌اس، بیماران معمولا می‌توانند پس از دو تا چهار ماه، نتایج آن را ببینند.

به گزارش نشریه «مدیکال نیوز تودی»، در ماه‌های بعد از اجرای این روش، چربی منطقه مورد هدف به طور میانگین تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

کول‌اسکالپتینگ چه خطراتی دارد؟

بر اساس وب‌سایت کول‌اسکالپتینگ، عوارض جانبی معمول سرخ شدن موقتی، التهاب، کبودی، سفت شدن، مورمور شدن، سوزش، حساس شدن، گرفتگی، درد، خارش یا حساسیت پوست‌اند. این عمل ممکن است پس از درمان ناحیه زیر فک یا گردن به «احساس پر بودن ته حلق» منجر شود.

این وب‌سایت همچنین اشاره می‌کند «عارضه جانبی نادری» هم ممکن است اتفاق بیفتد و آن «تورم قابل رویت ناحیه مورد هدف است که شاید دو تا پنج ماه بعد از درمان ایجاد شود و برای برطرف کردن آن به عمل جراحی نیاز است».

اگرچه این عوارض جانبی نادرند، ناممکن نیستند و نشریه مدیکال نیوز تودی به یک پژوهش در نشریه «آئستیک سرجری» ارجاع می‌دهد که بر اساس آن، از هر یک هزار و ۴۴۵ نفر، ۱۲ نفر -کمتر از یک درصد- عوارض جانبی نادر حاصل از این روش را گزارش کرده‌اند.

با توجه به این نشریه، شایع‌ترین عارضه جانبی کم شدن حس در ناحیه درمان شده در مقایسه با حساسیت آن ناحیه پیش از درمان با کول‌اسکالپتینگ بوده است.

این نشریه همچنین اشاره کرد مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد «یک مورد جداگانه از وضعیتی به نام بیش‌رویش متناقض بافت چربی را شرح داد که بعد از کرایپولیپولیز ایجاد شد» و گفته می‌شود تنها پنج هزارم درصد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، عوارض جانبی نادر کرایپولیپولیز در مردان و افراد لاتین و اسپانیایی‌تبار بیشتر از نژادهای دیگر شایع است.

اوانجلیستا در اظهارات خود در اینستاگرام گفته است که پیش از این عمل «او را از خطر احتمالی بروز پی‌ای‌اچ مطلع نکرده‌اند».

ایندیپندنت با الرگان (Allergan)، شرکت مادر زلتیک برای اظهارنظر تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از زندگی