پاپ از مسیحیان جهان خواست برای حل مشکلات افغانستان دعا کنند

«ضروری است که سیاست اعمال ارزش‌های خود بر دیگران و تلاش برای ایجاد دموکراسی بدون در نظر گرفتن معیارهای تاریخی، قومی، مذهبی و سنت‌ها متوقف شود.»

پاپ فرانسیس، از مسیحیان جهان خواست برای حل مشکلات افغانستان دعا کنند و روزه بگیرند - Andreas SOLARO / AFP

پاپ فرانسیس از دخالت غرب در افغانستان به عنوان عاملی خارجی که برای ایجاد دموکراسی در این کشور کوشیده است، انتقاد کرد. نکته قابل‌توجه در اظهارنظر اخیر پاپ این بود که او به گفته‌های ولادیمیر پوتین استناد کرد؛ در حالی‌ که فکر می‌کرد از آنگلا مرکل نقل‌قول می‌کند.

روز چهارشنبه (۱۰ شهریور) در یک گفت‌وگوی رادیویی از پاپ فرانسیس درباره تحولات جدید افغانستان و خروج آمریکا و متحدانش از این کشور پس از ۲۰ سال جنگ سوال شد و او در حالی‌ که از آنگلا مرکل به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های سیاسی جهان» نام می‌برد، گفت که با نقل‌قول از او به این پرسش پاسخ خواهد داد. این در حالی است که پاسخ پاپ تکرار انتقادهای شدید ولادیمیر پوتین درباره دخالت غرب در مسائل افغانستان بود.

پوتین ماه گذشته (۲۹ مرداد) در مسکو در جریان دیدار با آنگلا مرکل درباره شکست حضور نظامی غرب در افغانستان صحبت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در این دیدار گفته بود که تصرف سریع افغانستان به دست طالبان نشان می‌دهد که تلاش‌های غرب برای ایجاد دموکراسی در این کشور بی‌نتیجه بوده است. مرکل نیز در این دیدار از روسیه خواست از روابط خود با طالبان استفاده کند و از آنان بخواهد اجازه دهند شهروندان افغان که اجازه ورود آنان به آلمان صادر شده‌ است، از این کشور خارج شوند.

پاپ فرانسیس در مصاحبه روز چهارشنبه خود به طور سهوی شکست حضور غرب در افغانستان و بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای ایجاد دموکراسی را تکرار کرد. او  خطاب به کشورهای غربی گفت: «ضروری است که سیاست اعمال ارزش‌های خود بر دیگران و تلاش برای ایجاد دموکراسی بدون در نظر گرفتن معیارهای تاریخی، قومی، مذهبی و سنت‌ها متوقف شود.»

پاپ در این مصاحبه با بیان اینکه در مسئله خروج از افغانستان همه احتمال‌ها در نظر گرفته نشده است، گفت: «نمی‌دانم آیا در این مسئله تجدیدنظر خواهد شد یا خیر.» او در حالی انتظار تجدیدنظر درباره خروج نظامیان غربی از افغانستان را دارد که نیروهای آمریکایی و اروپایی به طور کامل از افغانستان خارج شده‌اند. پاپ از مسیحیان جهان خواست برای حل مشکلات افغانستان دعا کنند و روزه بگیرند.

گفت‌وگوی پاپ با شبکه رادیویی اسپانیایی هفته گذشته در واتیکان انجام شد و ایستگاه رادیویی اسقف‌های کاتولیک اسپانیا روز چهارشنبه (یکم سپتامبر) این مصاحبه را پخش و اعلام کرد که پاپ محتوای آن را پیش از پخش بررسی و تایید کرده است.