دولت کاملا طالبانی در همین هفته تشکیل می‌شود

گروه طالبان تشکیل هرگونه دولت موقت را رد کردند

رسانه‌ها از قول سخنگویان گروه طالبان نوشته‌اند که دولت افغانستان در همین هفته اعلام موجودیت می‌کند - WAKIL KOHSAR / AFP

حاصل سه روز نشست رهبری طالبان با حضور ملا هبت‌الله، رهبر این گروه، تشکیل دولتی یکسره طالبانی است. ملا هبت‌الله که به شهر قندهار در جنوب افغانستان آمده است، در نشست سه روزه‌ای که از شنبه تا دوشنبه این هفته برگزار شد، در مشورت با دیگر رهبران این گروه، ساختار کلی نظام آینده افغانستان را مشخص کرد و هرچند طالبان هنوز در این رابطه هیچ‌ اظهارنظری نکرده‌اند، چنین به نظر می‌آید که دولت آینده افغانستان با نام «امارت اسلامی افغانستان» اعلام موجودیت کند.

رسانه‌ها از قول سخنگویان گروه طالبان نوشته‌اند که دولت افغانستان در همین هفته اعلام موجودیت می‌کند. آنان هنوز در مورد اعضای کابینه این دولت اظهارنظر نکرده‌اند اما تعدادی از رسانه‌ها به نقل از منابعی در داخل طالبان گفته‌اند که بیشتر اعضای کابینه دولت طالبان مشخص شده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، ملا غنی برادر به‌عنوان وزیر خارجه، ملا یعقوب، فرزند ملا عمر که رئیس کمیسیون نظامی طالبان بود، به‌عنوان وزیر دفاع و خلیفه حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی، موسس شبکه حقانی، به‌عنوان وزیر داخله (کشور) منصوب شده‌اند. پیش از این نیز برخی وزرای دولت طالبان از جمله وزیر اطلاعات و فرهنگ و وزیر تحصیلات عالی معرفی شده بودند.

گفته می‌شود که بر خلاف اظهارنظرها در مورد ایجاد یک دولت موقت شش ماهه، طالبان در نظر دارد دولتی دائمی در افغانستان ایجاد کند. در این میان، از ایجاد دولتی فراگیر با حضور همه جناح‌های سیاسی افغانستان خبری نیست و احتمالا گروه طالبان برای حفظ ظاهر، تعدادی از کرسی‌های کابینه را به برخی از سیاست‌مداران خارج از گروه طالبان اختصاص دهد؛ به ویژه افرادی که به نحوی با این گروه در ارتباط بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به مشخص شدن وزرای کلیدی دولت، این پرسش باقی می‌ماند که ساختار آینده نظام افغانستان چگونه است؟ دولت‌های جهان از جمله کشورهای همسایه افغانستان که به نحوی با طالبان اتحادی راهبردی داشته‌اند، بارها این مسئله را مطرح کرده‌اند که ایجاد امارت اسلامی در افغانستان برای آنان پذیرفتنی نیست. حتی برخی از کشورهای جهان از جمله روسیه در این خصوص تفاهم‌نامه‌های جمعی امضا کردند که هرگز امارت اسلامی را نخواهند پذیرفت اما شواهد امر نشان می‌دهد که طالبان بار دیگر به سوی اعلام امارت اسلامی گام برمی‌دارد.

هرچند طالبان در مورد سرفصل مذاکرات در نشست سه‌روزه رهبری گروه طالبان در قندهار اظهارنظر نکرده‌اند، با توجه به اطلاعاتی که از این جلسه به بیرون درز کرده، صحبت‌ها بیشتر بر ساختار نظام و چینش افراد طالبان در دولت متمرکز بوده است.

طالبان پیش از این بر ایجاد یک شورای ۱۲ نفره که دولت را رهبری می‌کند، تاکید کرده بودند اما درباره اینکه ریاست این شورا را چه کسی بر عهده خواهد داشت هنوز هیچ خبری منتشر نشده است.

در حال حاضر دو معاون رهبر طالبان سمت‌های مهم دولتی به دست آورده‌اند و ملا برادر و ملا یعقوب، دو معاون رهبر گروه طالبان، به سمت‌های مهم دولتی رسیده‌اند. سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و معاون گروه طالبان و خود ملا هبت‌الله، رهبر گروه، هنوز جایگاهی برای خود در نظر نگرفته‌اند اما اگر به گفته‌های قبلی سخنگویان این گروه استناد کنیم که دولت را شورایی ۱۲ نفری مدیریت می‌کند، این احتمال وجود دارد که هبت‌الله رئیس این شورا شود. در آن صورت چیزی به نام امارت شکل نخواهد گرفت و مدلی به نام دولت اسلامی در افغانستان به وجود خواهد آمد.

اگر قرار باشد امارت اسلامی شکل بگیرد که قرائن هم بر این مسئله تاکید دارد، آن‌وقت ملا هبت‌الله به‌عنوان «امیرالمومنین» در راس همه قرار می‌گیرد و سراج‌الدین حقانی نیز رئیس شورای ۱۲ نفره در زیرمجموعه امارت خواهد شد. این مسائل به‌عنوان پیش‌فرض‌های شکل‌گیری نظام آینده افغانستان زیر سلطه طالبان مطرح‌اند اما نگرانی از مشروعیت نگرفتن امارت اسلامی از جهان دلیل اصلی اعلام نشدن ساختار نظام آینده افغانستان است؛ زیرا طالبان به‌خوبی می‌دانند که اگر مشروعیت جهانی به دست نیاورند، جنگ داخلی در افغانستان اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و چه بسا حکومت طالبان بار دیگر سقوط کند.