آغاز نبرد طالبان و نیروهای مقاومت ملی پنجشیر

طالبان از چهار جهت به استان پنجشیر حمله کردند

منابع مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفتند که در این حمله تلفات زیادی به طالبان وارد آمده است - Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات طالبان و نیروهای مقاومت ملی پنجشیر، طالبان حملات خود به مواضع نیروهای مقاومت را کلید زدند. بر اساس گزارش‌ها از منطقه، طالبان در حال حاضر از چهار جهت نبرد را آغاز کرده‌اند؛ شهرستان جبل سراج در استان پروان، شهرستان خنج و روستای خاواک، شهرستان اندراب و شهرستان گلبهار.

نیروهای مقاومت می‌گویند که طالبان با هجوم یکپارچه درصدد رخنه در خطوط دفاعی آنان بوده‌اند اما در همه جبهه‌ها پس زده شد‌ه‌اند. گروه طالبان شب سه‌شنبه نیز حمله‌ای از منطقه جبل سراج به سمت پنجشیر تدارک دید که ساعت‌ها ادامه یافت اما طالبان نتوانستند از دهانه دره پنجشیر جلوتر روند.

منابع مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفتند که در این حمله تلفات زیادی به طالبان وارد آمده است و نزدیک به ۲۰ تن از آنان نیز به اسارت نیروهای مقاومت درآمده‌اند. یکی از نیروهای مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفته است که طالبان به تعداد زیاد از سمت شهرستان شتل به طرف مرکز پنجشیر در حرکت بودند که با کمین نیروهای مقاومت روبه‌رو شدند. به گفته این عضو نیروی مقاومت، او خود به‌تنهایی هشت طالب را به قتل رسانده است. برخی از خبرگزاری‌های داخلی افغانستان تلفات طالبان در این حمله را حدود ۴۰ تن گزارش کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با این حملات، مقام‌های طالبان در تلاش‌اند تا متنفذان محلی پنجشیر را وادار کنند فرماندهان نیروی مقاومت را از پنجشیر برانند. امیرخان متقی، از اعضای رهبری گروه طالبان، در پیامی صوتی گفته است که آنان چند بار با رهبران مقاومت پنجشیر مذاکره کرده‌اند اما این مذاکرات بی‌نتیجه بوده است. او از متنفذان پنجشیر خواسته است تا آنانی را که به مذاکره تن نمی‌دهند از پنجشیر بیرون کنند. متقی گفته است وقتی با همکاری ناتو و آمریکا نتوانستند در مقابل طالبان کاری از پیش ببرند، حالا نباید جنگ دیگری به راه بیندازند. او  وعده داده است که جان و مال مردم پنجشیر در امان خواهد بود و طالبان برای این استان، یک استاندار تعیین خواهد کرد.

با این حال رهبران مقاومت ملی در پنجشیر می‌گویند که حاضر نیستند در مقابل طالبان تسلیم شوند. به گفته برخی از رهبران مقاومت ملی، منظور از مذاکره و گفت‌وگو تسلیم بی‌ قیدوشرط به طالبان است.

احمد مسعود که او را رهبر مقاومت ملی افغانستان می‌دانند، پیش‌تر به رسانه‌ها گفته بود که نمی‌خواهد بجنگد اما تسلیم هم نخواهد شد. به باور احمد مسعود، تنها با ایجاد یک دولت فراگیر ملی می‌توان ثبات را برای افغانستان به ارمغان آورد وگرنه جنگ در این کشور اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

گفته می‌شود در کنار گروه طالبان، تعدادی از جنگجویان القاعده نیز برای جنگ با نیروهای مقاومت ملی به‌سوی پنجشیر حرکت کرده‌اند. ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که جنگجویانی که به زبان عربی صحبت می‌کنند، جنگ با نیروی مقاومت را «جهاد» می‌نامند.