عوارض جانبی واکسن فايزر در کودکان آسیب‌پذیر ملایم تا متوسط است

وزارت بهداشت بریتانیا اعلام کرده که هنوز در مورد گسترش برنامه واکسیناسیون به نوجوانان تصمیمی اتخاذ نکرده است

نظام درمان عمومی بریتانیا برای واکسیناسیون بچه‌های ۱۲ تا ۱۵ ساله آماده می‌شود- Gints Ivuskans / AFP

بنا بر پژوهش‌های جدید، عوارض جانبی واکسن کرونا ساخت شرکت فایزر برای بچه‌های ۱۲ تا ۱۵ ساله که در مقابل کووید-۱۹ آسیب‌پذیرند، متوسط تا ملایم است.

در این پژوهش محدود، والدین ۲۷ نوجوان عوارض جانبی واکسن در آن‌ها را ثبت کرده‌اند. 

عوارض منفی واکسیناسیون در این بچه‌ها -جز در یک مورد که بیمار به «خستگی و ناراحتی شدید همراه با آشفتگی» دچار شد- ملایم تا متوسط ذکر شده است. 

در حال حاضر (در بریتانیا) بچه‌های ۱۲ تا ۱۵ ساله که یا خود از نظر پزشکی در مقابل کووید- ۱۹ آسیب پذیرند یا با افرادی زندگی می‌کنند که در معرض خطر ابتلای شدید به ویروس‌اند، می‌توانند واکسینه شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که مدارس بریتانیا ظرف چند روز آینده برای شروع سال تحصیلی جدید آماده می‌شوند، برخی واکسیناسیون تمامی کودکان سالم این رده سنی را خواستار شده‌اند.

کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت (جی‌سی‌وی‌آی) برای واکسیناسیون این رده سنی توصیه‌ای نکرده است اما گفته می‌شود نظام درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) در حال آماده‌سازی است تا در صورت اتخاذ این تصمیم، آن را اجرا کند. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بنیادهای نظام درمان عمومی بریتانیا برای واکسیناسیون بچه‌های ۱۲ تا ۱۵ ساله در مناطق خود آماده می‌شوند. وزارت بهداشت بریتانیا اعلام کرده است که هنوز در مورد گسترش برنامه واکسیناسیون به نوجوانان تصمیمی اتخاذ نکرده اما برای «سناریوهای متعددی» برنامه‌ریزی شده است.  

تمامی شرکت‌کنندگان در این پژوهش نوجوانان مبتلا به نارسایی‌های سلسله اعصاب و عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی بودند که اغلب در مراکز ویژه تحت مراقبت قرار گرفتند. 

پژوهشگران می‌گویند خانواده یکی از بچه‌ها به تغییر نوع حمله صرع او اشاره کرده است اما این عارضه هم یک هفته پس از واکسیناسیون برطرف شده است.

عوارض جانبی نخستین واکسن در شش نوجوان اسهال، گلودرد، تحریک پوستی، سردرد، گردن درد، بی‌خوابی و کاهش قند خون بوده است اما بنا بر این پژوهش، کلیه این عوارض ظرف سه روز برطرف شده‌اند. قرار است گزارش این مطالعات در نشریه «آرکایوز آو دیزیز این چیلدرن» (آرشیوهای بیماری کودکان-Archives of Disease in Childhood) منتشر شود.

پنج کودک (در گروه زیر مطالعه) پس از دوز دوم واکسن به اسهال، استفراغ، تورم زیر بغل و تاول در اطراف دهان دچار شدند. 

پژوهشگران می‌گویند عارضه تب در این بچه‌ها بیش از بزرگسالان بوده است و ۱۳ درصد آن‌ها تب بالای ۳۸ درجه داشته‌اند؛ در حالی که عارضه تب تنها در چهار درصد بزرگسالان ۱۶ تا ۵۵ سال بروز می‌کند. 

گزارش دانشمندان بخش بیماری‌های مسری و مصونیت کودکان در بیمارستان سلطنتی کودکان بریستول و دانشگاه بریستول حاکی از آن است که سایر عوارض جانبی واکسن ظرف یک هفته برطرف شده‌اند. 

در این گزارش آمده است: «تعداد (افراد شرکت‌کننده در این پژوهش) کم بوده اما داده‌های حاصل از آن مهم است زیرا آنان نماینده بچه‌هایی‌اند است که بیشتر ازسایرین از واکسن فایده می‌برند. (این داده ها) برای والدین و کادر پزشکی که از افزایش خطر وقایع غیرمنتظره‌ نگران‌اند نیز موثر خواهد بود.»

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent