ایران در سطح وزیر امور خارجه در نشست بغداد شرکت می‌کند

کنفرانس بغداد با تمرکز بر موضوعات منطقه و کاهش تنش‌ها برگزار می‌شود

حسین امیر عبداللهیان در نخستین سفر خارجی خود به بغداد می‌رود - عکس از خبرگزاری خانه ملت

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شنبه ششم شهریورماه برای شرکت در نشستی با عنوان «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» ، به عراق سفر می‌کند. این نخستین سفر خارجی حسین امیر عبداللهیان پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس است.

به گزارش انتخاب، فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرده است که عراق از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت برای حضور در این کنفرانس دعوت کرده که این کشور‌ها نیز در سطح سفیر در کنفرانس شرکت خواهند کرد. البته امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که در سازماندهی این کنفرانس نقش پررنگی داشته به طور مجزا دعوت شده است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا فرانسه در سطح رئیس جمهور شرکت خواهد کرد یا خیر.

همچنین، علاوه بر ترکیه، مصر و اردن، از عربستان سعودی، امارات و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس هم دعوت شده تا در کنفرانس بغداد حضور پیدا کنند.

مقامات عراقی می گویند که در این نشست جنگ یمن، بحران سیاسی و اقتصادی لبنان، بحران آب و مسئله طالبان در افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگی در بحران یمن دارد و از حوثی‌ها گروه شبه‌نظامی یمنی حمایت می‌کند.

سیاست خارجی و منطقه‌ای ایران به طور کلی از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود و برخی کشورهای منطقه پیش‌تر به این نکته اشاره کرده‌اند که تغییر دولت‌ها تحولی اساسی در رویکرد سیاست خارجی ایران ایجاد نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیر عبداللهیان در آستانه سفر به بغداد، بعدازظهر روز پنجشنبه در نخستین روز کاری خود در مقام وزیر امورخارجه میزبان «شاه محمود قریشی»، وزیر امور خارجه پاکستان در تهران بود. گفته می‌شود این دیدار به‌منظور بررسی وضعیت افغانستان بوده است.

وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی پیش‌تر نیز بارها به منطقه غرب آسیا و خاورمیانه سفر کرده است. او قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس که درحمله پهپادی آمریکا کشته شد را «استراتژیست نظامی و دیپلمات حرفه‌ای» می‌داند و معتقد است سلیمانی به خواب دوستانش می‌رود تا نقشه عملیات علیه اسرائیل در منطقه را به آنها اطلاع دهد. امیر عبداللهیان همواره از عمق استراتژیک و محور مقاومت می‌گوید و تاکید دارد، «معادله قدرت در منطقه به نفع مقاومت رقم خورده است.»

وی در زمان سفر پاپ به عراق، با تاکید بر اینکه مداخلات کاخ سفید و وجود نظامیان آمریکا در عراق و منطقه عامل ناامنی در منطقه است، گفته بود: « پاپ فرانسیس وارد بغداد شد. بدون نقش مهم جانفشانی ابومهدی المهندس، سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و منطقه، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد عراق شود.»