ترامپ: خروج از افغانستان عقب‌نشینی نبود، تسلیم کامل بود

رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده وضعیت فعلی افغانستان را «بزرگ‌ترین تحقیر سیاست خارجی آمریکا» در طول تاریخ خواند 

سخنرانی دونالد ترامپ در تجمع هوادارانش در ایالت آلاباما- Marvin Gentry/ REUTERS

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، با انتقاد تند و حمله دوباره به جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا، در رابطه با عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان، آن را «یک تسلیم کامل» در برابر طالبان و «بزرگ‌ترین تحقیر سیاست خارجی آمریکا» در طول تاریخ دانست.   

ترامپ که روز شنبه، ۳۰ مردادماه، در تجمع هواداران خود در ایالت آلاباما سخنرانی می‌کرد، گفت: «بایدن در کنترل همه‌گیری کرونا شکست خورد و حالا مسئول بزرگ‌ترین تحقیر سیاست خارجی آمریکا در طول تاریخ ایالات متحده است.»

او اضافه کرد: «خروج ناجور بایدن از افغانستان حیرت‌انگیزترین نمایش عمق بی‌کفایتی رهبر یک کشور، شاید در تمام زمان‌ها باشد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ جمهوری‌خواه که قصد دارد بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شود، از سیاست‌های جو بایدن دموکرات در افغانستان که به تسلط اسلام‌گرایان طالبان در آن کشور منجر شده، بارها انتقاد کرده است. این درحالی است که برنامه‌ریزی و مذاکرات اصلی با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را دولت خود ترامپ انجام داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درپی خروج نیروهای آمریکا و هم‌پیمانان آن‌ها پس از دو دهه از افغانستان، حمله افراد گروه طالبان به بخش‌های مختلف آن کشور با فروپاشی ارتش افغانستان و سقوط دولت تحت حمایت کشورهای غربی همراه شد و در حال حاضر رهبران طالبان برای شکل‌دادن به دولت جدید زیر نظر خود تلاش می‌کنند.

البته جو بایدن نیز به‌نوبه خود با انتقاد از ارتش افغانستان و امتناعش از جنگیدن، دولت برکنارشده آن کشور را مسئول سقوط کشور دانسته و اعلام کرده که دولت او یک توافق بد برای عقب‌نشینی را از دوره ترامپ به ارث برده است. 

رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده بایدن را متهم کرد که برنامه تنظیم‌شده دولت او برای خروج از افغانستان را دنبال نکرده و افزود: «این یک عقب‌نشینی نبود، یک تسلیم کامل بود.»

ترامپ همچنین گفت طالبان که با آن‌ها مذاکره کرده بود، به او احترام می‌گذاشتند و اگر او همچنان برسر کار بود، افغانستان به این سرعت سقوط نمی‌کرد. او افزود: «ما می‌توانستیم با افتخار از آنجا خارج شویم. ما باید با افتخار خارج می‌شدیم، اما در عوض دقیقا برخلاف آن، با بدنامی از آن کشور خارج شدیم.»   

بیشتر از جهان