دونالد ترامپ: خروج از افغانستان «بزرگترین شرمساری» تاریخ کشور ما است

«آویزان شدن مردم از هواپیمای نظامی ماجرای هلی‌کوپترهای (جنگ ویتنام) را به حاشیه می‌راند»

دونالد ترامپ خواستار استعفاء بایدن به دلیل بحران افغانستان شده است-Brandon Bell/Getty Images via AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با انتقاد تند از جو بایدن و فاجعه‌ای که در کابل روی داده، گفت: «بایدن بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ و همکار دمکراتش جیمی کارتر در بحران گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران، ایالات‌متحده را تحقیر کرد.» ترامپ خروج از افغانستان را «بزرگترین شرمساری» تاریخ آمریکا توصیف کرد.

بایدن در روزهای اخیر همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان و تصرف کابل، بارها از تصمیم خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۱۱ سپتامبر دفاع کرده است.

ترامپ به فاکس نیوز گفت: «نمی‌دانم این را شکست نظامی بخوانم یا شکست روانی؛ هیچگاه چنین چیزی اتفاق نیفتاده بود، می‌توانید تا دوره کارتر و گروگانگیری عقب بروید.»

او در ادامه به باقی ماندن هزاران آمریکایی در افغانستان اشاره کرده که باتوجه به شرایط امنیتی فرودگاه کابل هنوز نتوانسته‌اند به آمریکا بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ گفت که او به رهبران طالبان هشدار داده بود که اگر آمریکایی‌ها در معرض تهدید قرار گیرند، چنان ضربه‌ای به آنها خواهد زد که در تا کنون مشابه آن را تجربه نکرده‌اند.

دونالد ترامپ به آویزان شدن مردم افغانستان به چرخ‌های هواپیمای نظامی آمریکا روی باند فرودگاه کابل برای فرار از افغانستان اشاره کرد و گفت این تصاویر به اندازه‌ای دردناک است که ماجرای هلی‌کوپترهای جنگ ویتنام را به حاشیه می‌راند.

اشاره او به هلی‌کوپتری است که برای خارج کردن تفنگذاران آمریکایی از سفارت آمریکا در سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی بر بام سفارت فرود آمده بود.

در هفته‌های اخیر سیاست بایدن درباره افغانستان بارها با جنگ ویتنام و کابل و سایگون مقایسه شده است.

ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه با فاکس نیوز از مداخله آمریکا در خاورمیانه در دو دهه اخیر انتقاد کرد. او گفت که تصمیم ورود به خاورمیانه یکی از بدترین تصمیم‌های آمریکا بوده است. تصمیمی که به بهبود شرایط پس از ۲۰ سال کمک نکرده است و شرایط را وخیم‌تر کرده است.