مصرف برنج در دو ماه گذشته کاهش یافت

قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی حدود ۴۵ هزار تومان است

حذف موادغذایی موردنیاز از سفره خانوار خطر سوء‌تغذیه، گرسنگی و بیماری را در پی دارد - Pixabay

در دو ماه گذشته، مصرف برنج در ایران ۱۰ درصد کاهش یافته است. پیش‌تر وزارت صمت اعلام کرده بود که در سه ماه نخست سال جاری (۱۴۰۰) قیمت برنج ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته است. هم‌اکنون برنج ایرانی در بازار تا کیلویی ۴۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسد. افزایش قیمت این کالای اساسی و کاهش مصرف آن در حالی است که برنج یکی از غذاهای اصلی خانواده‌ها و پای ثابت سفره‌ ایرانی است.

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران غذایی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، از کاهش ۱۰ درصدی مصرف برنج در دو ماه گذشته خبر داده است. او با اشاره به اینکه بسیاری از مراکز عمده مصرف برنج به دلیل شرایط حاصل از شیوع موج جدید کرونا تعطیل شده‌اند، گفت: «تقاضا برای برنج به شدت کاهش یافته است.»

کاهش تقاضای برنج در حالی است که به گفته قاسمعلی حسنی، کمبودی در بازار نیست اما انگیزه‌‎ای برای خرید وجود ندارد. 

اگرچه دبیر اتحادیه بنکداران غذایی، کاهش مصرف برنج را به دلیل تعطیلی آشپزخانه‌های صنعتی و نبود انگیزه برای خرید برنج می‌داند، اما شواهد نشان می‌دهد که افزایش سرسام‌آور قیمت این کالای اساسی حذف آن از سفره‌ خانواده‌های ایرانی را رقم زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت صمت به‌تازگی اعلام کرده که قیمت برنج در سه ماه نخست سال جاری (۱۴۰۰) نسبت به زمان مشابه سال قبل ۹۰ درصد افزایش یافته و این افزایش قیمت همچنان هم ادامه دارد.

گزارش خبرگزاری ایسنا نشان می‌دهد که هم‌اکنون برنج ایرانی در بازار تا ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز قیمت خورده است. این در حالی است که قیمت این محصول در تیرماه سال ۱۳۹۹ کیلویی حدودا ۲۷ هزار تومان بود.

برنج خارجی نیز چندان تفاوتی ندارد. برنج خارجی پیش از این با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شد اما پس از اینکه قرار شد تامین ارز آن در سامانه نیما انجام شود، قیمت این کالا نیز تقریبا دو برابر شد؛ به‌ طوری‌ که در تیرماه سال ۱۳۹۹ قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی حدود ۱۷ هزار تومان بود اما در سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است.

آمار منتشر شده درباره برنج خارجی نیز نشان می‌دهد که واردات این کالای اساسی از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا نیمه اول تیرماه، نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۹ درصد کاهش داشته است. همچنین آخرین آمار گمرک ایران بیانگر موجودی کمتر از ۴۰ هزار تنی برنج خارجی در گمرک و بندرها است.

کاهش واردات برنج و مصرف آن در کنار افزایش چند برابری قیمت این کالای اساسی نشان می‌دهد که یکی از غذاهای اصلی خانواده‌های ایرانی از سفره آنان حذف شده است. این در حالی است که قیمت دیگر کالاهای اساسی همچون مرغ، گوشت قرمز و شکر نیز به شدت افزایش یافته است.

حذف موادغذایی موردنیاز از سفره خانوار خطر سوء‌تغذیه، گرسنگی و بیماری را در پی دارد. به‌خصوص اینکه هم‌زمان با رشد سرسام‌آور قیمت‌ها، درامد بخش زیادی از مردم نه تنها اضافه نشده که در مواردی کمتر هم شده است.

بیشتر از اقتصاد