وضع مقررات منع عبور و مرور در شب در ۳۱ استان افغانستان

کابل، ننگرهار، و پنجشیر از این مقررات مستثنی شده‌اند

تا زمانی که وضعیت امنیتی بهبود یابد، مقررات منع رفت‌و‌آمد شبانه پا برجا خواهد بود- SAJJAD HUSSAIN / AFP

دولت افغانستان به دلیل اوج‌گیری تهدیدات امنیتی و با هدف جلوگیری از افزایش نفوذ طالبان در شهرها، در ۳۱ استان آن کشور مقررات منع عبور و مرور شبانه وضع کرده است.

شنبه، ۲ مرداد، وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای، از وضع مقررات منع رفت‌و‌آمد شبانه در ۳۱ استان کشور خبر داد.

در اطلاعیه آن وزارتخانه آمده است: «با هدف جلوگیری از تحرکات طالبان، شهروندان ۳۱ استان افغانستان از ساعت ده شب تا ۴ صبح اجازه گشت و ‌گذار ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنها استان‌های کابل، ننگرهار، و پنجشیر از این مقررات مستثنی هستند و هیچ نوع قیدی بر ساکنان آن‌ها منظور نشده است. به‌نظر می‌رسد که دلیل این استثنا، امنیت آن مناطق و حضور کم‌رنگ‌تر طالبان در آن‌ها نسبت به سایر استان‌های کشور باشد.

معاون وزیر کشور افغانستان در ارتباط با وضع آن مقررات، به رسانه‌ها گفت: «گرو‌ه‌های تروریستی اکثرا در دیروقت شب دست به اعمال تروریستی و تخریبی خود می‌زنند و به همین دلیل قرار بر آن شد که برای جلوگیری از این وضعیت، یک سلسله قیودات در گشت‌و‌گذار مردم در شب وضع شود.»

جزئیات بیشتری از محدوده زمانی این مقررات در ۳۱ استان این کشور در دست نیست، اما گفته می‌شود تا زمانی که وضعیت امنیتی بهبود یابد، مقررات منع رفت‌و‌آمد شبانه پا برجا خواهد بود.

این تصمیم دولت افغانستان در حالی اتخاذ شده است که جنگ در آن کشور در هفته‌های اخیر شدت یافته است. گفته می‌شود که طالبان بیش‌تر تحرکات خود را در ساعات شب آغاز می‌کنند و در طول شب از یک استان به استان‌ دیگر، یا از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر رفت و آمد می‌کنند. با وضع این مقررات، تلاش می‌شود که از رفت‌وآمد آنان بین استان‌ها و مناطق شهری و حملات نظامی‌شان علیه نیروهای دولتی جلوگیری شود.