طرح افزایش و تسریع صدور ویزای ویژه مهاجرت آمریکا برای افغان‌ها تصویب شد

طرح جدید به افغان‌های بیشتری اجازه ورود به خاک آمریکا را می‌دهد

قرار است ۲۵۰۰ مترجم افغان در آینده نزدیک به پایگاه نظامی فورت لی در ایالت ویرجینیا در آمریکا منتقل شوند-SIMON LIM / AFP FILES / AFP

روز گذشته مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن روند صدور ویزای ویژه مهاجرت این کشور سریع‌تر و برای هشت هزار افغان دیگر و خانواده‌‌هایشان ویزا صادر می‌شود.

این طرح به اتفاق آرا تصویب شده است و در سنای آمریکا نیز بررسی خواهد شد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، تعداد ویزای ویژه مهاجرتی آمریکا برای افغان‌ها از سال ۲۰۰۸ تاکنون به  ۷۳ هزار مورد رسیده است.

طرح جدید به افغان‌های بیشتری اجازه ورود می‌دهد و خانواده‌ افرادی را که در جریان کار با آمریکایی‌ها کشته شده‌اند، در بر می‌گیرد. علاوه بر آن، کارمندان نهادهای غیردولتی آمریکایی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان فعالیت داشته‌اند هم مشمول این طرح می‌شوند.

پیش از این قرار بود تنها برای مترجمان افغان که با آمریکایی‌ها کار کرده بودند ویزای ویژه مهاجرت آمریکا صادر شود.

با اعلام خروج نیروهای آمریکایی و پیشروی گروه طالبان، بیش از ۱۸ هزار کارمند افغان که به نظامیان آمریکایی در افغانستان یاری رسانده‌اند خود را در معرض خطر می‌بینند و بارها از آمریکا خواسته‌اند تا آن‌ها و خانواده‌هایشان را فورا به آمریکا انتقال دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند طالبان اعلام کرده‌اند که مترجمان نظامیان آمریکایی می‌توانند در افغانستان زندگی کنند و این گروه به آن‌ها آسیب نخواهد رساند، اما اخباری که سی‌ان‌ان به تازگی منتشر کرده است نشان می‌دهد که طالبان در ماه مه امسال، سهیل پردیس، یک مترجم افغان را که به خانه‌اش در استان خوست می‌رفت، به دلیل همکاری با آمریکایی‌ها سر بریدند.

روند بررسی پرونده مهاجرت به آمریکا زمان‌بر است اما با اجرایی شدن طرح جدید، این مدت کوتاه خواهد شد. در طرح جدید، بعضی شرایط از جمله اینکه متقاضیان ثابت کنند جانشان در خطر است، حذف شده است.

 قرار است در آینده نزدیک دو هزار و ۵۰۰ مترجم افغان به پایگاه نظامی فورت‌لی در ایالت ویرجینیا در آمریکا منتقل شوند. مقام‌های آمریکایی می‌گویند با کشورهای ثالثی نیز در حال رای‌زنی اند تا تعداد باقیمانده متقاضیان ویزای آمریکا را به آنجا انتقال داده و از آنجا روند اخذ ویزا را به دور از خطر تکمیل کنند.

با تایید ویزاهای تازه، حدود ۶۰ هزار افغان به آمریکا خواهند رفت و با این رقم شمار افغان‌هایی که از طریق برنامه ویزای ویژه مهاجرت آمریکا به ایالات متحده آمریکا رفته‌اند، به حدود ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید.

بیشتر از جهان