تحلیل نشریه اسرائیلی: نقشه‌های ایران برای ضربه زدن به آمریکا و اسرائیل

آیا ایران دور جدید حمله به اسرائیل و آمریکا را از طریق گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه تدارک می‌بیند؟

حمله گروه‌های طرفدار ایران در عراق به سفارت آمریکا- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست می‌نویسد که رسانه‌های ایرانی روز یکشنبه سرخط اخبار خود را به ادعای حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه اختصاص دادند. تاریخ چهارم ژوئیه، روز استقلال آمریکا، تاریخی نمادین است و برای ایران، چه روزی بهتر از این برای طرح ادعای حمله به یک پایگاه آمریکایی در سوریه؟

با این همه، به نظر می‌رسد که شایعه حملات راکتی دروغ بوده است و ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا وقوع هرگونه حمله در سوریه را رد کرد.

به گفته اورشلیم‌پست، پیام تهران در این میان پیچیده‌تر از صرفا شایعه‌پراکنی درباره حملات راکتی است و شاید ایران در حال شناسایی محل جبهه بعدی خود در جنگ با آمریکا باشد.

از سال ۲۰۱۹، ایران حملات خود را علیه نیروهای آمریکایی در عراق افزایش داده است و از شبه‌نظامیانی چون کتائب حزب‌الله برای انجام حملات خود بهره گرفته است. ایران همچنین در سال ۲۰۱۹ یک پهپاد آمریکایی را بر زمین نشاند و در ماه‌های مه و ژوئن همان سال، مین‌هایی را بر بدنه کشتی‌هایی در خلیج عمان کار گذاشت. مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا،‌ در آن زمان هشدارهایی درباره تهدید ایران داد که در طول پاییز ۲۰۱۹ به سرعت افزایش یافتند.

آن زمان، مقام‌های آمریکایی از این که تنش‌ میان ایران و اسرائیل دامن آمریکا را بگیرد، ابراز نگرانی کردند. یک گزارش سازمان بازرسی عمومی آمریکا نیز در نوامبر ۲۰۱۹، تنش‌های میان ایران و اسرائیل را مخل ماموریت ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا علیه داعش در عراق توصیف کرده بود.

همچنین، گزارش فوق ابراز نگرانی کرده بود که نیروهای تحت حمایت تهران در سوریه، به پرسنل آمریکا و متحدان آن در سوریه حمله کنند.

بنا به آن گزارش، تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو و حملات هوایی مشکوک اسرائیل به پایگاه‌هایی متعلق به نیروهای ایرانی در عراق، ماموریت نیرو‌های نظامی علیه داعش را پیچیده‌تر کرد. به گزارش رسانه‌ها، آن حملات تنش‌های میان ایالات متحده و ایران را نیز وخیم‌تر کرد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا نیز از افزایش تهدیدهای گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، علیه نیروهای آمریکایی خبر داد.

به نوشته اورشلیم‌پست، در پی کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در ماه دسامبر در اثر حمله راکتی شبه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق، اوضاع تغییر کرد. آمریکا با حمله هوایی پاسخ داد و گروه‌های ایرانی به سفارت آمریکا حمله کردند، و سپس در مقابل، آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ حمله مرگباری علیه قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، فرمانده شبه‌نظامیان حشدالشعبی، ترتیب داد.

پس از آن، حملات راکتی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی افزایش یافت، آمریکا تاسیسات نظامی‌اش را در عراق تحکیم کرد، و از ژانویه اخیر، شبه‌نظامیان ایرانی حملات پهپادی و راکتی خود را علیه نیروهای آمریکایی در اربیل در اقلیم کردستان عراق افزایش دادند.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز دستور حملات هوایی را صادر کرد و در تازه ترین مورد، در اواخر ماه ژوئن واحدهای تحت حمایت تهران در سوریه هدف قرار گرفت. گروه‌های حامی ایران نیز با خمپاره‌باران نیروهای آمریکایی در سوریه، پاسخ دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم‌پست می‌گوید این همان وضعیتی است که آمریکا سال‌ها نگرانش بود؛ این احتمال که حملات نیروهای تحت حمایت ایران به خارج از مرزهای سوریه سرازیر شود.

آنچه امروز می‌دانیم، این است که احتمالا ایران در تلاش است تا درباره ‌حملات جدیدش علیه آمریکا در سوریه، پیام‌هایی بفرستد. این می‌تواند شامل حملاتی به نیروهای آمریکایی در میدان نفتی العمر یا شرکت پترولیوم کونوکو در مناطق تحت استقرار آمریکا باشد.

هدف از نیروهای آمریکایی در سوریه، شکست داعش و حمایت از نیروهای دمکراتیک سوری است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ظاهرا یک منطقه تجهیزات آمریکایی در میدان نفتی العمر به نام «دهکده سبز»، در خمپاره‌باران ۲۸ ژوئیه آسیب دیده و یک انبار تخریب شده است.

به نوشته اورشلیم‌پست، به نظر می‌رسد که شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق اطلاعات خوبی درباره تاسیسات آمریکایی دارند. در ماه آوریل، آنان با استفاده از پهپاد یک بخش مخفیانه سیا در اربیل را هدف قرار دادند. حمله پهپادی ۲۷ ژوئن نیز به منطقه‌ای در نزدیکی کنسولگری آمریکا برخورد کرد.

ایران همچنین به یک کشتی اسرائیلی که در خلیج فارس عازم هند بود، حمله  کرد و درباره احتمال حملات بیشتر به کشتی‌های تجاری مرتبط با اسرائیل هشدار داد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه در سخنان قاطعی درباره ایران، گفت که کشورش فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را در منطقه قبول نمی‌کند. او گفت ایران می‌داند که اسرائیل آماده اقدام است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز روز یکشنبه خواستار جلسه‌ای برای بحث درباره مذاکرات ایران و آمریکا و احتمال بازگشت آمریکا به برجام شد.

اورشلیم‌پست می‌نویسد که نگرانی‌های اسرائیل در کنار پیام‌‌‌ها و نشانه‌های ایران در ارتباط با حمله به کشتی و نیروهای آمریکایی در سوریه، ظاهرا احتمال دور جدیدی از تنش‌هایی را ترسیم می‌کند که ممکن است دربرگیرنده حملات گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در فاصله هزاران کیلومتری باشند.

تهران به همین شیوه گروه‌های خود را از عراق گرفته تا سوریه، لبنان، و یمن، عملیاتی می‌کند. ایران وارد جنگ نمی‌شود؛ دیگران را وادار به جنگ می‌کند. و اکنون هم می‌خواهد تنش‌های بیشتری را با آمریکا در سوریه، و احتمالا با اسرائیل دامن زند.