حمله به کشتی باری اسرائیلی در اقیانوس هند

ها‌آرتص: بر اساس ارزیابی مقام‌های نظامی اسرائیل، ایران عامل حمله به این کشتی بوده است

کشتی تجاری اسرائیلی- Twitter

روزنامه هاآرتص روز شنبه به نقل از شبکه المیادین گزارش داد که یک کشتی تجاری اسرائیلی در شمال اقیانوس هند از سوی یک «سلاح نامعلوم» هدف قرار گرفت.

المیادین، شبکه تلویزیونی وابسته به گروه حزب‌الله مورد حمایت ایران در لبنان، از قول «منابع موثق» این خبر را منتشر کرده است.

به گفته این منابع، کشتی مذکور در پی اصابت سلاحی که نوع آن هنوز معلوم نیست دچار آتش‌سوزی شده است. این کشتی از بندر جده به مقصد امارات در حرکت بود.

دقایقی بعد از ارسال این خبر روزنامه هاآرتص گزارش داد بر اساس ارزیابی مقام‌های نظامی اسرائیل، ایران عامل حمله به کشتی باری اسرائیلی در اقیانوس هند بوده است.

خبرگزاری رویترز نیز در همین زمینه از قول رسانه‌های اسرائیلی گزارش داد مقام‌های دفاعی آن کشور هدف قرار گرفتن کشتی را تایید کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، کانال تلویزیونی ان۱۲ اسرائیل از قول مقام‌های اسرائیلی گفته است خدمه کشتی باری آسیبی ندیده‌اند و آسیب وارد شده به خود کشتی نیز «بد» نیست.

روزنامه تایمز اسرائیل هم در گزارشی در همین زمینه نوشته است، این کشتی به نام «تیندال» با پرچم لیبریا حرکت می‌کرده و قبلا متعلق به یک تاجر شناخته‌شده اسرائیلی بوده است.

رسانه‌های اسرائیل پیشتر گفته بودند کشتی در مالکیت شرکت زودیاک در لندن بوده که صاحب آن ایال عوفر است. اما به نوشته تایمز اسرائیل، این کشتی چند ماه پیش فروخته شد.

بر اساس این گزارش هیچ‌کدام از خدمه کشتی اسرائیلی نبوده‌اند و تحقیقات در مورد حادثه ادامه دارد و برخی مسئولان که هویت آنها فاش نشده معتقدند با موشک هدف قرار گرفته است.

این حمله چند روز پس از آن رخ می‌دهد که مسئولان جمهوری اسلامی از اقدام خرابکارانه در یک ساختمان متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران در کرج خبر دادند.

اواخر فروردین ماه نیز رسانه‌ها اعلام کردند یک کشتی تجاری متعلق به یک شرکت اسرائیلی در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده عربی هدف حمله قرار گرفته است.

آن حمله نیز دو روز پس از خرابکاری در تاسیسات نظنز، که مسئولان ایران آن را «تروریسم هسته‌ای» خوانده و انگشت اتهام را متوجه اسرائیل کردند، انجام شده بود.