حماس: پیشرفتی در مذاکره برای آزادی اسرای اسرائیلی حاصل نشده است

مذاکره بین اسرائيل و حماس برای مبادله درگیری نظامی اخیر با میانجیگری مصر ادامه دارد

 خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس، KHALIL / AFP

 

مذاکره بین اسرائيل و حماس با میانجیگری مصر ادامه دارد

به گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائيل یکشنبه شب به وقت محلی، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی گروه حماس، گفت هیچ پیشرفتی در مذاکرات مربوط به بازگرداندن اسرای اسرائیلی به این کشور حاصل نشده است.

این حرف‌های آقای مشعل در رسانه‌های فلسطینی و رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی نیز گزارش شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مشعل در ضمن گفت: «ما از برخی کشورهای عربی انتظار داریم دروازه‌های خود را برای ما بگشایند، این امر به ویژه در رابطه با عربستان از اهمیت بیشتری برخوردار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات مذکور با میانجیگیری مصر بین اسرائيل و حماس برقرار هستند و هدف‌شان برقراری آتش‌بس دائمی است اما مسائل بشردوستانه و موضوع دو اسیر اسرائیلی و جسد دو سرباز اسرائيلی کشته شده در جنگ ۲۰۱۴ غزه نیز در آن‌ها مطرح شده‌اند.

گروه شبه‌نظامی حماس که مورد حمایت سیاسی، مالی و نظامی جمهوری اسلامی است کنترل نوار غزه را در دسترس دارد. غزه، نوار باریکی است که بین اسرائيل و حماس واقع شده و از زمانی که به دست حماس افتاده تحت حصر اسرائیل بوده است و چندین بار صحنه جنگ بین اسرائيل و حماس نیز شده است. حماس از اسرا و جسد سربازان اسرائیلی که در اختیار دارد برای معاوضه با اسرائیل و آزاد کردن زندانی‌های خود استفاده می‌کند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه به کابینه خود گفت حماس دیگر نباید چمدان‌های پر از پول تحویل بگیرد. صحبت‌های بنت دو روز پیش از نشست ویژه‌ای است که اهداکنندگان مالی قرار است با موضوع کمک بشردوستانه به فلسطین و از جمله نوار غزه تشکیل دهند.

بنت گفت: «ما داریم روی راه‌حلی کار می‌کنیم که کمک بشردوستانه به ساکنین غزه را ممکن می‌سازد اما بدون چمدان‌های پر از دلار. این سیاستِ چمدان پر دلار به ما ارث رسیده و باید از شرش خلاص شویم.»

اشاره آقای بنت به ۳۰ میلیون دلاری است که قطر، با هماهنگی دولت سابق اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو، به نهادهای تحت سیطره حماس داده بود. قرار بود به خانواده‌های نیازمند به این پول کمک‌های ۱۰۰ دلاری داده شود.

یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه، خواهان برقراری مجدد این پرداخت‌ها شده است و هشدار داده که بدون آن‌ها خشونت دوباره برقرار می‌شود.

از جمله پیشنهادهایی که برای تسهیل این پرداخت انجام شده میانجیگیری سازمان ملل است. تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای روند صلح خاورمیانه، پنجشنبه هفته گذشته با شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، معاون نخست‌وزیر قطر و وزیر خارجه این کشور، در همین زمینه دیدار کرد.

آقای ونسلند در مذاکرات بین حماس و اسرائیل نیز مشارکت دارد.

نشست روز‌ سه‌شنبه به صورت مجازی و توسط «کمیته مخصوص روابط» برگزار می‌شود، نهادی که معمولا سالی دو بار جلسه دارد: یک بار در فصل بهار و یک بار در فصل پاییز هم‌زمان با مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک. پانزده نهاد عضو این کمیته هستند از جمله دولت اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین، مصر،اردن، آمریکا و سازمان ملل. اتحادیه اروپا، صندوق جهانی پول، بانک جهانی، تونس روسیه، نروژ، ژاپن، عربستان سعودی و کانادا سایر اعضای آن هستند.

درگیری نظامی اسرائيل و حماس در آخرهفته اخیر ادامه داشته است. حماس بادکنک‌های آتش‌زا به اسرائیل فرستاد و اسرائیل نیز به یکی از کارخانه‌های تسلیحاتی این گروه در غزه حمله هوایی کرد.