بی‌اختیاری ادرار در زنان تنها مختص سالمندان نیست

بی‌اختیاری ادرار در زنان بسیار شایع‌تر است اما مردان هم ممکن است به بی‌اختیاری یا ضعف مثانه دچار شوند

«بیشتر مردم فکر می‌کنند فقط زنان مسن‌تر دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوند و این باعث به وجود آمدن احساس شرم و تابوانگاری درباره آن می‌شود» - pixabay

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد افسانه‌ها و کلیشه‌هایی پیرامون بی‌اختیاری ادرار در زنان وجود دارد و بسیاری به اشتباه این مشکل را مخصوص زنان مسن‌تر‌ می‌دانند.

بنا به نظرسنجی موسسه یوگاو، حدود سه چهارم افراد تصور می‌کنند فقط زنان مسن‌تر دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوند، حال آنکه از هر سه زن در گروه‌های سنی مختلف یک نفر به این مشکل مبتلا است.

نتایج این پژوهش که فقط در اختیار ایندیپندنت قرار گرفته است نشان می‌دهد از هر ۱۰ زن شرکت‌کننده در این نظرسنجی فقط یک نفر در مورد مشکل بی‌اختیاری ادرار با دوستانش صحبت کرده است و فقط شش درصد این زنان این موضوع را با پرستار در میان گذاشته‌اند.

این گزارش که با نظرسنجی از ۲ هزار نفر تهیه شده است هم‌چنین نشان می‌دهد زنان به طور میانگین هفت سال پس از بروز مشکل بی‌اختیاری ناشی از اضطراب به پزشک مراجعه می‌کنند، حال آنکه این مشکل در ۸۴ درصد زنان پس از شش جلسه تن‌درمانی در ناحیه کف لگن بهبود می‌یابد. بی‌اختیاری ناشی از اضطراب وقتی پیش می‌آید که سرفه کردن، خندیدن، دویدن یا سایر حرکات موجب ریزش ادرار می‌شود.

در این پژوهش آمده بی‌اختیاری ادرار در زنان بسیار شایع‌تر است اما مردان هم ممکن است به بی‌اختیاری یا ضعف مثانه دچار شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیزا* به پژوهشگران گفت: «چهار سال پیش سر بارداری دختر اولم گاهی ریزش ادرار داشتم و از آن زمان تاکنون گاهی پیش می‌آید. مخصوصا هنگام ورزش شدیدتر است اما موقع عطسه هم اگر مثانه‌ام کمی پر باشد ممکن است پیش بیاید.»

این زن ۳۴ ساله افزود: «امیدوارم مردم بدانند این موضوع چقدر شایع است و بیشتر در مورد آن صحبت کنند. یکی دوبار با مادرهای دیگر در این باره صحبت کرده‌ام. کمی خندیدن یا غر زدن در مورد چنین تجربیات مشترکی حال انسان را خوب می‌کند و باعث می‌شود که کمتر از این موضوع خجالت بکشم.»

بی‌اختیاری ادرار لولا* در ۲۶ سالگی و پس از ابتلایش به مشکلات جسمی شروع شد. او گفت: «انسان در ۲۶ سالگی که نباید بی‌اختیاری داشته باشد، دست‌کم نباید در تمام طول روز و حتی در خواب این مشکل پیش بیاید. چطور کسی در سن من باید با این موضوع کنار بیاید؟»

او افزود: «عذاب‌آور و مایه خجالت است که ادرار فرد به لباس زیرش نشت کند. اعتماد‌به‌نفس انسان به عنوان یک زن از بین می‌رود.»

پژوهشگران هشدار دادند به نظر می‌رسد وجود این کلیشه در مورد بی‌اختیاری باعث شده مردم نتوانند محصولات بهداشتی را درست انتخاب کنند.

از هر ۱۰ نفر ۴ نفر به‌جای انتخاب محصولات مخصوص بی‌اختیاری از نوار بهداشتی یا محصولات عایق لباس زیر استفاده می‌کنند و حدود یک چهارم افراد هرگز از هیچ محصولی برای نشت ادرار از مثانه استفاده نکرده‌اند.

روایت انجی نیز با این یافته‌ها هم‌خوانی دارد. او می‌گوید «هرگز» دلش نمی‌خواسته در فروشگاه «به سراغ محصولات بی‌اختیاری ادرار» برود و در عوض محصولات بهداشتی قاعدگی خریده است.

شارنا وِید، از شرکت ناتراکِر، تولیدکننده محصولات بهداشتی قاعدگی و از دست‌اندرکاران این پژوهش، گفت: «بیشتر مردم خیال می‌کنند فقط زنان مسن‌تر دچار بی‌اختیاری می‌شوند و این باعث به وجود آمدن احساس شرم و تابوانگاری بیشتر در مورد این مشکل می‌شود. باید برای عادی و طبیعی جلوه دادن این مشکل در جوانان بیشتر تلاش کنیم و افراد را از سنین کمتر در این باره آموزش دهیم.»

(*نام‌ها برای حفظ هویت افراد عوض شده است)

© The Independent