ابتلا به کووید‌- ۱۹ باعث مصونیت در برابر گونه‌های جهش‌یافته نمی‌شود

ابتلا به کووید‌- ۱۹ به آن اندازه پادتن در بدن تولید نمی‌کند که از عفونت‌های بعدی جلوگیری کند

به گفته کارشناسان عفونت‌های پیشین فرد را مقابل ابتلای مجدد به کووید‌- ۱۹ به ویژه جهش‌های جدید ویروس مصون نمی‌کند -Kazuhiro NOGI / AFP

یک پژوهش جدید نتیجه‌گیری کرده است که ابتلا به ویروس کرونا موجب مصونیت بلندمدت علیه این ویروس، به ویژه مقابل انواع جدید جهش‌یافته آن نمی‌شود.

تحقیق‌های دولتی حاکی از آن است که مصونیت طبیعی سیستم ایمنی بدن شش ماه پس از ابتلا به ویروس کرونا ـ بسته به فرد ـ متغیر است.

پژوهشگران می‌گویند نتیجه تحقیق‌های آن‌ها که هنوز به تایید دیگرمحقق‌ها نرسیده، تاکیدی است بر اینکه همه مردم باید برای کسب حداکثر مصونیت مقابل ویروس واکسینه شوند زیرا واکسن بیش از مصونیت طبیعی ناشی از ابتلا به بیماری واکنش سیستم ایمنی را ترغیب می‌کند.   

دکتر کریستینا دوُلد، مولف این گزارش از دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «تحقیق‌های ما یکی از فراگیرترین پژوهش‌ها در مورد واکنش سیستم ایمنی در افراد پس از ابتلا به کووید بدون عارضه و با عارضه است. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که واکنش ایمنی افراد پس از ابتلا به کووید‌ـ ۱۹ بسیار متفاوت است و در (سیستم ایمنی) برخی از مبتلایان ـ چه با عارضه و چه بدون عارضه ـ شش ماه پس از ابتلا یا حتی کمتر هیچگونه نشانه‌ای از خاطره مصونیت باقی نمانده است.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «نگرانی ما این است که به ویژه با وجود انواع  جدید (ویروس) این افراد در خطر ابتلای مجدد به کووید‌ـ ۱۹ باشند. این به معنای آن است که بسیار مهم است همه ما دعوت به تزریق واکسن را بپذیریم حتی اگر پیشتر به کووید‌ـ ۱۹ مبتلا شده باشیم.»

پژوهش موسوم به «پیچ» که بودجه آن را وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی (دی‌اچ‌اس‌سی) تامین کرده شامل کارشناسان دانشگاه‌های آکسفورد، لیورپول، شفیلد، نیوکاسل و بِرمینگام است که از حمایت کنسرسیوم (ٰشرکتی که از چند شرکت برای منحصر کردن کالا یا بهره برداری خاصی تشکیل شود) ایمونولوژی ویروس کرونای بریتانیا (یو‌کی – سی‌آی‌سی) برخوردار بوده است.  

کارشناسان در این تحقیق‌ها که تصور می‌شود تاکنون عمیق‌ترین پژوهش در زمینه مدت‌زمان حفظ مصونیت بدن است، واکنش سیستم ایمنی بدن  ۷۸ تن از کارکنان بخش پزشکی که به کووید با عارضه و بدون عارضه مبتلا شده بوده‌اند مورد ارزیابی قرار دادند. 

هشت بیماردیگر که به نوع حاد کووید‌ـ ۱۹ دچارشده بودند نیز برای مقایسه در این پژوهش انتخاب شدند.

خون این افراد هر ماه به مدت شش ماه پس از بهبود از کووید‌- ۱۹ برای ردیابی عناصر ایمنی در آن مورد آزمایش قرار گرفت.

این آزمایش‌ها شامل اندازه‌گیری پادتن و نیز ارزیابی واکنش‌های سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های بی و سلول‌های تی بود. 

کارشناسان به این نتیجه رسیدند که افرادی که سیستم ایمنی بدنشان پس از شش ماه ابتلا به کووید‌ـ ۱۹ نشانه‌ای از مصونیت مقابل بیماری ندارد، در برابر جهش‌های آلفا و بتای ویروس کرونا مصون نیستند.

دانشمندان می‌گویند این نتیجه‌گیری به این احتمال دامن می‌زند که ابتلا به کووید‌- ۱۹ به آن اندازه پادتن در بدن تولید نمی‌کند که از عفونت‌های بعدی جلوگیری کند.

لرد بِتِل، یکی از مدیران کل وزارت بهداشت بریتانیا، گفت: «این پژوهش عمیق روی رازهای سیستم ایمنی بدن تمرکز می‌کند. درس‌هایی که باید از آن بگیریم کاملا روشن است. شما برای حفاظت از خود و عزیزانتان  به دو دوز واکسن نیاز دارید. من از هر که برای تزریق واکسن دعوت شده می‌خواهم قدم بردارد و کار را تمام کند تا همه ما بتوانیم از این (معضل) خارج شویم.»

© The Independent