بروز علائم جدید در افراد مبتلا به گونه دلتای کووید‌ـ‌۱۹

تب همچنان شایع‌ترین نشانه کووید‌ـ‌۱۹است، اما شیوع از دست رفتن حس بویایی کمتر شده است

از تمام کسانی که احتمال می‌دهند به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند تقاضا می‌شود آزمایش بدهند- REUTERS/Danish Siddiqui/File Photo SEARCH

به نظر می‌رسد علائم کووید‌ـ‌۱۹ رو به تغییر است، به گفته پژوهشگران، اکنون شایع‌ترین علائم گزارش‌شده مرتبط با کرونا در بریتانیا سردرد، گلودرد و آبریزش بینی را شامل می‌شود.

بررسی داده‌های برنامک موبایل ردیاب علائم کووید در بریتانیا حاکی از آن است که بسیاری از کاربران بیشتر این علائم خفیف را گزارش داده‌اند، نه علائم شناخته‌شده قدیمی کووید از جمله سرفه، تب و از دست دادن بویایی و چشایی.

تصور می‌شود که این مسئله با گونه جهش‌یافته دلتا مرتبط باشد، که اکنون ۹۰ درصد موارد ابتلا به کووید‌ در بریتانیا را در بر می‌گیرد و اولین بار در هند مشاهده شد.

بی‌بی‌سی در گزارشی، به نقل از پروفسور تیم اسپکتر، که مسئول این بررسی است، نوشت هرچند گونه جهش‌یافته دلتا برای افراد جوان‌تر «مثل یک سرماخوردگی شدید» است، به این معنی نیست سرایت‌پذیری‌اش کمتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «از آغاز ماه مه، به شایع‌ترین علائم کاربران این اپلیکیشن نگاه می‌کردیم‌ــ و این علائم مثل قبل نبودند.»

او در ادامه افزود تب همچنان شایع‌ترین نشانه کووید‌ـ‌۱۹است که در این اپلیکیشن گزارش شده، اما شیوع از دست دادن حس بویایی کمتر شده است.

او در توضیح گفت: «به نظر می‌رسد این گونه جهش‌یافته کمی متفاوت عمل می‌کند.»

«مردم شاید فکر کنند فقط نوعی سرماخوردگی فصلی گرفته‌اند و همچنان به مهمانی بروند و شاید آن را پخش و به شش نفر دیگر منتقل کنند.»

«فکر می‌کنیم این باعث مشکلات خیلی زیادی می‌شود.»

«حرف ما این است که اگر جوانید، به‌هر‌حال علائم خفیف‌تری خواهید داشت.»

«شاید مثل سرماخوردگی شدید یا یک‌ جور بدحالی عجیب‌و‌غریب باشد‌ــ اما حتما در خانه بمانید و آزمایش بدهید.»

در همین حال، در بررسی امپریال کالج لندن از سرایت بیماری در جامعه در طرحی موسوم به ری‌اکت (REACT)، طیف گسترده‌ای از سایر علائم مرتبط با کرونا به دست آمده است.

این علائم عبارت‌اند از لرز، بی‌اشتهایی، سردرد و بدن‌درد.

بنا بر اعلام خدمات بهداشت و سلامت ملی بریتانیا، علائم کووید که باید به آن‌ها توجه داشت عبارت‌اند از «سرفه مداومی که تازگی داشته باشد، تب بالا، از دست دادن یا تغییر بویایی یا چشایی.»

این سازمان در ادامه اضافه می‌کند که «بیشتر افراد علامت‌دار دست‌کم یکی از این علائم را دارند» و اشاره می‌کند ازهر سه فرد مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹، یک نفر بی‌علامت است.

از تمام کسانی که احتمال می‌دهند به کووید‌ـ‌۱۹ مبتلا شده‌اند تقاضا می‌شود آزمایش بدهند.

© The Independent