آیا آنفلوانزای پرندگان به انسان هم منتقل می‌شود و چه علائمی دارد؟

آنفلوانزای پرندگان از طریق تماس نزدیک با حیوان آلوده، زنده یا مرده، به انسان منتقل می‌شود

علائم آنفلوانزای پرندگان مشابه سایر گونه‌های آنفلوانزا است - PETER PARKS / AFP

چین گزارش داد که اولین نمونه انسانی ابتلا به گونه اچ۱۰ان‌۳ (H10N3) آنفلوانزای پرندگان در جهان را شناسایی و ثبت کرده است.

کمیسیون ملی بهداشت و سلامت چین اعلام کرد مردی ۴۱ ساله از استان جیانگ‌سو در شرق این کشوراولین مورد تایید‌شده سرایت این بیماری به انسان است.

آلودگی او به ویروس اچ‌۱۰‌ان‌۳ آنفلوانزای پرندگان در ۲۸ مه تشخیص داده شد و او اولین مورد ابتلای انسان به این گونه درجهان است، هرچند چگونگی ابتلای او دقیق مشخص نیست.

این مرد اواخر آوریل در پی بروز تب، در بیمارستان بستری شد اما اکنون وضعیت عمومی‌اش باثبات است و می‌تواند از بیمارستان مرخص شود.

این در حالی است که جهان هنوز در میانه همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ قرار دارد. در ادامه مطلب به آنچه باید در مورد آنفلوانزای پرندگان بدانید می‌‌پردازیم.

آنفلوانزای پرندگان چیست؟ 

بنا بر تعریف خدمات بهداشت و سلامت ملی بریتانیا، آنفلوانزای مرغی، که آنفلوانزای پرندگان نیز نامیده می‌شود، نوعی آنفلوانزای مسری شایع میان پرندگان است. در موارد نادر، می‌تواند انسان‌ها را نیز مبتلا کند.

آنفلوانزای پرندگان چند گونه دارد و بیشتر آن‌‌ها به انسان منتقل نمی‌شود. سرایت گونه‌هایی که قابلیت انتقال به انسان دارند نیز به‌سادگی صورت نمی‌گیرد، هرچند مواردی از بیماری و مرگ‌و‌میر در رابطه با ابتلا به آنفلوانزای پرندگاه مشاهده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنفلوانزای پرندگان به‌آسانی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و در بریتانیا تاکنون هیچ‌کس به این چهار گونه مورد بحث مبتلا نشده است‌ ـ اچ‌۵‌ان‌۱ (۱۹۹۷)، اچ‌۷ ان‌۹ (۲۰۱۳)، اچ‌۵‌ان‌۶ (۲۰۱۴)، اچ‌۵‌ان‌۸‌ (۲۰۱۶).

چگونه به انسان‌ها منتقل می‌شود؟  

آنفلوانزای پرندگان از طریق تماس نزدیک با حیوان آلوده، زنده یا مرده، به انسان منتقل می‌شود. انتقال از طریق مایع‌ها و ترشح‌های بدن مانند مدفوع، بزاق و ترشح بینی صورت می‌گیرد.

لمس پرنده آلوده یا تماس با فضله یا بستر، یا آماده‌سازی گوشتش برای مصرف می‌تواند باعث ابتلای انسان شود.

بنا بر اعلام خدمات بهداشت و سلامت ملی بریتانیا، مکان‌هایی مانند بازارهای دام و طیور در مناطقی که بیماری شیوع پیدا کرده ممکن است خطر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان را افزایش می‌دهد.

با وجود این، بر اساس اعلام خدمات بهداشت و سلامت ملی بریتانیا، از مصرف گوشت یا تخم‌مرغ کاملا پخته پرنده آلوده، به این بیماری مبتلا نمی‌شوید.

آیا از انسان به انسان منتقل می‌شود و چگونه؟

آنفلوانزای پرندگان به‌راحتی از انسان به انسان منتقل نمی‌شود اما پیش‌تر اتفاق افتاده است. این بیماری نیز مانند آنفلوانزای معمولی، از طریق تماس فردی نزدیک منتشر می‌شود که ویروس در قطرات معلق در هوا وجود دارد.

پیتر هوربی، استاد بیماری‌های مسری جدید و مدیر مرکز علوم همه‌گیری‌ها در دانشگاه آکسفورد، به ایندیپندنت گفت: «بیشتر ویروس‌های نادر مرغی یا پرندگان که منتقل می‌شوند با انسان خیلی سازگار نیستند و بنابراین فقط هرازگاهی باعث بروز موارد غیرعادی ابتلا می‌شوند، و انتقال ادامه پیدا نمی‌کند.»

«پس، در این مورد، ممکن است بخواهید تماس‌های نزدیک فرد را دقیق رصد کنید. اما احتمال این‌که زنجیره انتقال ادامه پیدا کند وجود ندارد. باید این موارد را به‌دقت زیر نظر داشته باشیم زیرا گاهی به ویروسی حیوانی آلوده می‌شوید که با انسان سازگار است یا با انسان سازگار می‌شود، آن‌وقت است که خطر همه‌گیری جهانی دارد.»

در انسان چه علائمی دارد؟ 

علائم آنفلوانزای پرندگان مشابه سایر گونه‌های آنفلوانزا است. بنا بر فهرست خدمات بهداشت و سلامت ملی بریتانیا، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تب بالا یا تب‌و‌لرز

درد عضلانی

سردرد

سرفه

علائم ممکن است بین سه تا پنج روز پس از آلودگی بروز کند.

اگر در معرض خطر ابتلا قرار دارید، برخی علائم اولیه آلودگی به ویروس می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

تهوع و اسهال

دل‌درد

التهاب چشم

درد قفسه سینه

خونریزی بینی یا لثه

© The Independent