انتقاد تند آملی لاریجانی از دخالت نهادهای امنیتی در رد صلاحیت‌ها

رئیس سابق قوه قضائیه: سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع است

عکس از ایرنا

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه عملکرد شورای نگهبان قانون اساسی را در بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه غیرقابل دفاع دانست و گفت از این رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم.

وی افزود: «سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند، خود عامدانه چیزی بر آن بیافزاید!!»

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در رشته پیامی در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به سابقه عضویت خود در شورای نگهبان نوشت: «هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»

 

رییس سابق قوه قضائیه در ادامه با بیان این که استدلال‌هایش در این زمینه «بی‌تاثیر» بوده، نوشت: «در مواجه با این وضعیت ... این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم ... در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صادق لاریجانی خود یکی از فقهای شورای نگهبان است. شورای نگهبان دوازده عضو دارد که شش عضو فقیه آن مستقیما از سوی رهبر جمهوری اسلامی، و شش عضو حقوقدان آن از سوی رئیس قوه قضائیه انتخاب می‌شوند. رئیس قوه قضائیه را رهبر خود مستقیما تعیین می‌کند.

شورای نگهبان دوشنبه شب فهرست نهایی نامزدهای انتخابات را برای اعلام رسمی به وزارت کشور ارسال کرد، که برخی چهره‌های شاخص و نزدیک به حکومت، از جمله علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و برادر آیت‌الله صادق لاریجانی، در میان تایید صلاحیت‌شده‌ها نیستند.

ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، هفت نفری هستند که شورای نگهبان آنها را تایید کرده است. محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین و اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری کنونی از دیگر شخصیت‌های رد صلاحیت شده هستند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد.