ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور انتصابی خامنه‌ای و شرکا

صحنه چگونه برای ریاست‌جمهوری رئیسی آماده شده است

اصولگرایان حاضر نیستند مهم‌ترین گزینه خود برای رهبری را وارد بخت‌آزمایی کنند- جهان نیوز

اگر آن‌طور که در محافل سیاسی کشور مطرح است؛ روز عید فطر، ابراهیم رئیسی برای شرکت در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اعلام کاندیداتوری کند، با توجه به سیاست شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها و صحنه فعلی سیاسی ایران، می‌توان با در نظر گرفتن احتمالی بسیار نزدیک به آنچه روی خواهد داد، رئیس‌جمهور بعدی را انتخاب‌ شده دانست.

از طرفی انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری، بیش از آنکه رقابت بر سر انتخاب رئیس‌جمهور بعدی باشد، با توجه به شرایط رهبر جمهوری اسلامی به لحاظ سلامت، ورود به صحنه شخصی است که پس از خروج محمود شاهرودی به دلیل مرگ و صادق لاریجانی به دلیل فساد اقتصادی از گردونه رقابت، گزینه اول جایگزینی علی خامنه‌ای خواهد بود.

صحنه چگونه برای ریاست‌جمهوری رئیسی آماده شده است

چند اشاره می‌تواند روشنگر این ادعا باشند. نخست اینکه ۴۰ روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری‌ ایران، با وجود اعلام کاندیداتوری بعضی چهره‌های اصول‌گرا، روشن و مشخص است خامنه‌ای از شعار رئیس‌جمهور جوان عقب نشسته و همه احزاب و جریان‌های اصول‌گرایی نیز بر سر این موضوع توافق دارند که حضور ابراهیم رئیسی باید با یک وحدت در میان آنها منجر به همگرایی کلی و انتخاب وی به‌ عنوان رئیس‌جمهور آینده شود.

نکته بعد این است که برخلاف بسیاری از گمانه‌زنی‌ها، رئیسی از ماه‌ها قبل و حتی از زمان پذیرفتن مسئولیت ریاست قوه قضائیه به سبب اهمیت داشتن تجربه اجرایی در کشور برای پذیرفته شدن در مقام رهبر از سوی همه جریان‌های سیاسی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آماده کرده بود.

ابراهیم رئیسی قهرمان برجام

در وضعیتی که دورنمای سیاسی کشور روشن نبود و با وجود تحریم امیدی به بهبود و گشایش در اوضاع نمی‌رفت، یاران رئیسی و رهبر جمهوری اسلامی او را از ورود به این رقابت برحذر داشته بودند.

اما شرایط تغییر کرد. رئیس‌جمهور بعدی ایران میوه توافق با آمریکا را بدون آنکه درگیر حاشیه برجام شود، از درخت می‌چیند و تحریم و فشارهای مربوط به آن به‌ مرور زمان ‌بر اقتصاد ایران کم خواهد شد.

در واقع اوضاع دولت بعد برخلاف دولت اول روحانی که همه‌چیز ویران بود و امیدی به آبادی نمی‌رفت، در شرایطی است که احتمالا با توافقی که حاصل می‌شود، از رئیس‌جمهور بعد و دولت وی دست‌کم برای دو سال نخست قهرمان صحنه سیاسی می‌سازد.

یک نشانه دیگر در خصوص صحت این مدعا اینکه رهبر جمهوری اسلامی و همه وابستگان به خامنه‌ای هر شخصی که ورود وی به صحنه انتخابات احتمال برهم زدن این سناریو را تقویت کند، علنی و مستقیم کنار گذاشته و برای عدم حضور در انتخابات پیش رو به وی نهیب داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سکه بی‌اعتبار اصلاح‌طلبان در بازی اصولگرایان

سکه خاتمی و روحانی و اصلاحات هم دیگر برای مردم رنگی ندارد و شعار آشتی ملی و توسعه جامعه مدنی هم به سبب عملکرد حسن روحانی و شرایط خاص چهار سال گذشته کشور دیگر نزد مردم اعتبار ندارد.

اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد، اینکه با وجود همه این تمهیدات، تجربه اصولگرایان در سال‌های گذشته به‌خصوص دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری که منجر به روی کار آمدن محمد خاتمی در ایران و شکست سنگین و ناباورانه ناطق نوری شد. با وجود گذشت بیست و چند سال، همچنان سایه سنگینی بر برنامه‌ریزی سیاسی اصولگرایان است که اجازه حضور بی‌دغدغه و با اعتمادبه‌نفس کامل به آنها در صحنه رقابت سیاسی در ایران را نمی‌دهد.

تذکر و نهیب به رقبای رئیسی

اصولگرایان حاضر نیستند مهم‌ترین گزینه خود برای جانشینی خامنه‌ای را وارد بخت‌آزمایی کنند که حتی درصدی از شرایط و احتمالات آن خارج از اختیار آنها باشد.

تذکر و نهیب رهبر جمهوری اسلامی به حسن خمینی برای عدم حضور در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، سناریوی انتشار فایل صوتی ظریف و خروج کامل او از صحنه رقابت پیش رو، طرح سناریو اخلاقی در این روزها برای محسن هاشمی، با وجود نبود هیچ شانسی برای عارف، لاریجانی و جهانگیری حتی در صورتی که تایید صلاحیت شده و وارد این رقابت شوند، حاصل برنامه‌ریزی دقیق و تلاش برای صفر کردن اثر هر متغیر و عامل سوم در شرایط موجود است.

همچنین نباید نادیده گرفت که خاموش شدن توپخانه روزنامه کیهان و نزدیکان رهبر حکومت ایران در موضوع توافق برجام و توافق با آمریکا و سکوت در خصوص مذاکرات و تفاهم‌های انجام‌شده نیز می‌تواند نشان‌دهنده ابعاد این صحنه‌آرایی باشد.

اصولگرایان صحنه کنار گذاشتن قانونی را با کمک شورای نگهبان و پرونده‌سازی برای دیگری‌ها آرایش داده‌اند و در صحنه مقابل نیز برنامه‌ریزی‌شان تمام کردن کار توافق توسط دولت فعلی و نوشتن معایب و برنامه مذاکره با آمریکا به نام سیاست خارجه این دولت و بهره‌برداری از نتیجه کار، بدون درگیر شدن با تبعات آن برای دولت ابراهیم رئیسی است.

لباس رنگارنگ سیاست بر تن ابراهیم رئیسی

لباس رنگارنگ و پرفریب سیاست ایران در شرایطی قرار است بر تن ابراهیم رئیسی بنشیند که حتی اگر صحنه‌آرایی اصولگرایان نبود، باز هم مردمی که از اصلاح‌طلبان و چهره‌هایی مانند لاریجانی و اصولگرایان معتدل ناامید شده‌اند، دیگر اعتمادی به رای دادن برای تغییر و تحول در کشور ندارند.

همه‌چیز دست‌به‌دست هم داده تا آنچه در این انتخابات اهمیت نداشته و اساسا مد نظر نیست، رای مردم، مشارکت آنها و مقبولیت دولت آینده جمهوری اسلامی بر پایه آراء باشد.

با این شرح انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، انتصابات خامنه‌ای و شرکای وی در سیاست و اقتصاد ایران و سایه‌های تاریکخانه است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه