اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد

لیست‌نهایی همان لیستی است که شب گذشته خبرگزاری فارس اعلام کرده بود

 ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی، محسن رضایی، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محسن مهرعلیزاده-منبع عکس رسانه‌های داخلی ایران

وزارت کشور ایران به صورت رسمی اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را منتشر کرد. در این لیست همان افرادی حضور دارند که شب گذشته خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران آن را منتشر کرده بود. 

ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، هفت نفری هستند که شورای نگهبان آن‌ها را به عنوان کاندیدای نهایی انتخابات معرفی کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده بود که شب گذشته اسامی تایید صلاحیت‌شده‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور ارسال شده است. عباسعلی کدخدایی گفت: «فقط ۷ نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورا تایید صلاحیت شدند.»

شب گذشته خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران با انتشار خبری اعلام کرد که به لیست غیررسمی چهره‌های تایید صلاحیت‌شده دست یافته است.فارس در مطلبی که در آن این خبر غیررسمی را گنجانده بود، از افراد ردصلاحیت‌شده به عنوان «بانیان وضع موجود» یاد کرده که شورای نگهبان آن‌ها را صاحب صلاحیت برای تصدی ریاست‌جمهوری ندانسته است.

عنوان «بانیان وضع موجود» توصیفی است که ابراهیم رئیسی و کمپین تبلیغاتی او برای هدف قرار دادن چهره‌هایی مانند علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و محمود احمدی‌نژاد به کار برده است.

اما این تنها خبر مربوط به تایید صلاحیت‌شده‌ها نبود. ساعتی پس از انتشار این لیست غیررسمی، روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در فضای کلاب‌هاوس ارسال لیست کاندیداهای نهایی به وزارت کشور را رد کرد. او صبح امروز هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که انتشار اسامی نهایی کاندیداها برعهده وزارت کشور است و اگر نهاد یا رسانه‌ای گمانه زنی خود را به عنوان خبر منتشر کند، تخلف کرده است.

براساس قانون انتخابات وزارت کشور موظف است حداکثر دو روز پس از ارسال اسامی از سوی شورای نگهبان، لیست نهایی را در اختیار رسانه‌های جمعی بگذارد.

در دوره‌های پیشین انتخابات معمولا در فاصله زمانی اندکی پس از اعلام نظر شورای نگهبان، اسامی نهایی از سوی وزارت کشور اعلام می‌شد. این تاخیر ۱۲ ساعته در اعلام اسامی از سوی وزارت کشور این احتمال را ایجاد کرده بود که برخی از چهره‌های سیاسی درصدد جلب نظر رهبر جمهوری اسلامی برای گنجاندن نام علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در لیست نهایی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ نیز مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده را با حکم حکومتی به عرصه رقابت انتخاباتی بازگرداند. علی خامنه‌ای در سه دهه گذشته از حکم حکومتی به عنوان ابزاری برای قدرت‌نمایی خود در عرصه سیاست داخلی استفاده کرده است. در انتخابات ۱۳۹۲ ریاست‌جمهوری نیز برخی انتظار داشتند خامنه‌ای از این حکم حکومتی برای ملغی کردن اتفاق عجیب رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی استفاده کند. این اتفاق هرگز رخ نداد. در سال ۱۳۹۶ و پس از ردصلاحیت احمدی‌نژاد، برخی اخبار غیررسمی حکایت از لابی‌گری حامیان رئیس‌جمهور سابق برای گرفتن حکم حکومتی داشت. خامنه‌ای به این درخواست نیز پاسخ رد داد.

شاید همین رویه را علی خامنه‌ای ادامه داده است و در این انتخابات هم نیازی به افزودن به حلقه خودی‌های نظام نمی‌بیند. علی لاریجانی از چهره‌های ردصلاحیت شده که در ساعات گذشته خبرهای غیررسمی در مورد لابی‌گری برای تایید وی منتشر شده بود، با انتشار بیانیه‌ای بدون اعتراض به نتیجه نظر شورای نگهبان گفت که بر اساس «وظیفه اسلامی» کاندیدا شده بود و اکنون که «روند انتخابات اینگونه رقم زده شد» احساس می‌کند که به وظیفه‌اش عمل کرده است.

اسحاق جهانگیری و محمود احمدی‌نژاد هنوز به لیست اعلامی وزارت کشور واکنشی نشان نداده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در روز ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.