شورای نگهبان: ۷ نفر تایید صلاحیت شدند، وزارت کشور اسامی را اعلام می‌کند

براساس لیست غیررسمی خبرگزاری فارس لاریجانی، احمدی‌نژاد، جهانگیری، تاجزاده و پزشکیان رد صلاحیت شده‌اند

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که شب گذشته اسامی تایید صلاحیت‌شده‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور ارسال شده است. عباسعلی کدخدایی گفت: «فقط ۷ نفر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورا تایید صلاحیت شدند.»

شب گذشته خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران با انتشار خبری اعلام کرد که به لیست غیررسمی چهره‌های تایید صلاحیت‌شده دست یافته است.

ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، هفت نفری هستند که این خبرگزاری از آن‌ها به عنوان تایید‌صلاحیت‌شده نام برده است.

فارس در مطلبی که در آن این خبر غیررسمی را گنجانده بود، از افراد ردصلاحیت‌شده به عنوان «بانیان وضع موجود» یاد کرده که شورای نگهبان آن‌ها را صاحب صلاحیت برای تصدی ریاست‌جمهوری ندانسته است.

عنوان «بانیان وضع موجود» توصیفی است که ابراهیم رئیسی و کمپین تبلیغاتی او برای هدف قرار دادن چهره‌هایی مانند علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و محمود احمدی‌نژاد به کار برده است.

اما این تنها خبر مربوط به تایید صلاحیت‌شده‌ها نبود. ساعتی پس از انتشار این لیست غیررسمی، روح‌الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور در فضای کلاب‌هاوس ارسال لیست کاندیداهای نهایی به وزارت کشور را رد کرد. او صبح امروز هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که انتشار اسامی نهایی کاندیداها برعهده وزارت کشور است و اگر نهاد یا رسانه‌ای گمانه زنی خود را به عنوان خبر منتشر کند، تخلف کرده است.

براساس قانون انتخابات وزارت کشور موظف است حداکثر دو روز پس از ارسال اسامی از سوی شورای نگهبان، لیست نهایی را در اختیار رسانه‌های جمعی بگذارد.

اعلام موضع ر سمی سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر ارسال اسامی در شب گذشته، وزارت کشور را در وضعیتی پیچیده قرار داده است. در دوره‌های پیشین انتخابات معمولا در فاصله زمانی اندکی پس از اعلام نظر شورای نگهبان، اسامی نهایی از سوی وزارت کشور اعلام می‌شد. این تاخیر در اعلام اسامی این احتمال را ایجاد کرده است که برخی از چهره‌های سیاسی درصدد جلب نظر رهبر جمهوری اسلامی برای گنجاندن نام علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در لیست نهایی هستند.

علی خامنه‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ نیز مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده را با حکم حکومتی به عرصه رقابت انتخاباتی بازگرداند. علی خامنه‌ای در سه دهه گذشته از حکم حکومتی به عنوان ابزاری برای قدرت‌نمایی خود در عرصه سیاست داخلی استفاده کرده است. در انتخابات ۱۳۹۲ ریاست‌جمهوری نیز برخی انتظار داشتند خامنه‌ای از این حکم حکومتی برای ملغی کردن اتفاق عجیب رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی استفاده کند. این اتفاق هرگز رخ نداد. در سال ۱۳۹۶ و پس از ردصلاحیت احمدی‌نژاد، برخی اخبار غیررسمی حکایت از لابی‌گری حامیان رئیس‌جمهور سابق برای گرفتن حکم حکومتی داشت. خامنه‌ای به این درخواست نیز پاسخ رد داد.