خامنه‌ای: نتانیاهو باید تحت پیگردِ دادگاه‌های بین‌المللی قرار بگیرد

آمریکا طی یک هفته گذشته بارها برای آتش‌بس با محمود عباس و نتانیاهو گفتگو کرده است

خامنه ای می‌گوید حماس برنده جنگ بوده است - AFP

در پی اجرای آتش‌بس بین حماس و اسرائیل که از ساعت ۲ بامداد جمعه به‌وقت محلی، آغاز شد، رهبر جمهوری اسلامی با انتشار پیامی، ضمن حمایت از حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های جهادی در فلسطین، خواستار محاکمه بنیامین نتانیاهو در دادگاه‌های بین‌المللی شد.

علی خامنه‌ای در این پیام، با ادعای اینکه جنگ اخیر با پیروزی جهادگران در غزه به پایان رسیده است، مبارزه با اسرائیل را تکلیف دینی خواند و از دولت‌های مسلمان خواست تا با حمایت مالی، علاوه بر بازسازی غزه، به تقویت نظامی فلسطین نیز کمک کنند. 

بر اساس گزارش دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، آتش‌بس که به پیشنهاد دولت مصر بود، از طرف دولت اسرائیل تأیید شده و از ساعت دو بامداد جمعه آغاز شده است. کابینه امنیتی اسرائیل نیمه‌شب پنجشنبه رأی به پذیرش آتش‌بس با حماس بر سر درگیری غزه داد.

هم‌زمان با اجرای آتش‌بس، حماس ویدئویی را منتشر کرد که شبه نظامیان مسلح را در جریان نبرد «شمشیر قدس» در تونل‌های زیرزمینی نشان می‌دهد.

این خبرگزاری بریتانیایی می‌افزاید که اسرائیل و حماس آماده عکس‌العمل در صورت نقض آتش‌بس از سوی طرف مقابل هستند. قاهره نیز اعلام کرده که دو هیئت را برای نظارت بر اجرای آتش‌بس اعزام می‌کند. مصر در شکل‌گیری آتش‌بس نقش مهمی ایفا کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از برقراری آتش‌بس استقبال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مسئولان کابینه امنیتی اسرائیل، آتش‌بس بی‌قید و شرط خواهد بود، اما اسامه حمدان، از مقام‌های ارشد حماس گفت که از میانجیگران آتش‌بس تضمین گرفته است که اسرائیل «دست اشغالگر خود را از شیخ جراح و مسجدالاقصی برخواهد داشت.»

رسانه‌های اسرائیل، گفته او را تکذیب کردند و گفتند که شرطی برای آتش‌بس تعیین نشده است.

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به ارتش این کشور دستور داد که اگر حماس آتش‌بس پیشنهادی مصر را نقض کند، آماده حمله به غزه باشد.

در همین راستا، جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده پنجشنبه شب به‌وقت واشنگتن، ساعتی پس از اعلام آتش‌بس میان اسرائیل و غزه، در کاخ سفید در سخنان کوتاهی از این تحول استقبال کرد.

بایدن طی هفته گذشته بارها با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌و‌گو کرده است. او روز چهارشنبه به آقای نتانیاهو فشار آورد که جنگ در غزه را متوقف کند، اما به گزارش ان‌پی‌ار، نتانیاهو با این درخواست مخالفت کرده بود.
بنابراین گزارش، بایدن با محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطینی هم تلفنی صحبت کرده است.