ساعت‌ها انتظار هشتادساله‌ها در صف‌های طولانی دریافت واکسن

دست خالی به خانه بازگشتیم

وزارت بهداشت هم‌زمان با شروع فاز دوم واکسیناسیون مدعی شد اطلاعات همه افراد را در سامانه‌های بهداشتی خود دارد - عکس از تسنیم

درحالی‌که شمار قربانیان ویروس کرونا در ایران از مرز ۷۶ هزار نفر گذشته و برخی کشورهای جهان در مراحل پایانی واکسیناسیون عمومی هستند، هنوز نه تنها همه افراد بالای ۸۰ سال در ایران واکسن دریافت نکرده‌اند که بسیاری از آن‌ها نیز پس از انتظار در صف‌های طولانی دریافت واکسن دست خالی به خانه بازگشته‌اند.

وزارت بهداشت هم‌زمان با شروع فاز دوم واکسیناسیون مدعی شد اطلاعات همه افراد را در سامانه‌های بهداشتی خود دارد و از طریق پیامک آن‌ها را برای دریافت واکسن باخبر خواهد کرد این خبر باعث سردرگمی سالمندان زیادی شد که هیچ شماره همراهی به نام‌شان نیست و نمی‌دانستند که وزارت بهداشت از چه طریقی آن‌ها را برای دریافت واکسن باخبر خواهد کرد. مراجعه حضوری به مراکز سلامت و خانه‌های بهداشت محلات مطمئن‌ترین شیوه برای دریافت واکسن بود ولی بسیاری از سالمندان با وجود ساعت‌ها انتظار در صف‌های دریافت واکسن در روزهای متوالی همچنان موفق به دریافت واکسن نشده‌اند.

پیرمرد ۸۴ ساله‌ای ساکن یکی از مناطق شمال شرق تهران می‌گوید از طریق همسایه‌ها متوجه شدم که برای دریافت واکسن باید به یکی از مساجد محله مراجعه کنم، گفتند از ساعت چهار صبح باید بیایی در صف منتظر بمانی تا نوبت بگیری، سه روز متوالی از ساعت پنج صبح تا هفت صبح در صف منتظر ماندم در نهایت هم واکسن به ما نرسید؛ مسئول مربوطه می‌گوید سهمیه روزانه ما  ۱۵۰ واکسن است که معمولا در همان ساعات اولیه تمام می‌شود و حدود دویست تا سیصد نفر دست خالی بازمی‌گردند.

یک زن ۸۶ ساله نیز که از طریق فرزندانش موفق شده در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام کند می‌گوید: «هنوز هیچ تماسی با او گرفته نشده است.»

ساعت‌ها انتظار بی‌نتیجه افراد سالمند در صف‌های طولانی نه تنها از توان جسمی آن‌ها خارج است بلکه چرخه بیماری را نیز افزایش می‌دهد.

ایجاد سردرگمی برای سالمندان و به خطر انداختن سلامتی آن‌ها توسط دولت در دوران کرونا مسبوق به سابقه است. سال گذشته نیز پس از اینکه اعلام شد وام یک‌میلیون‌تومانی یارانه فقط به افرادی تعلق می‌گیرد که سیم‌کارت به نام‌شان است، سالمندان بسیاری برای دریافت سیم‌کارت به مراکز خدمات تلفن همراه مراجعه کردند و به دلیل حضور در تجمع به کرونا مبتلا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر با وجود اینکه دولت اعلام کرده بود از ۲۰ اردیبهشت واکسیناسیون افراد ۷۵ سال به بالا را آغاز خواهد کرد همچنان مراجعه‌کنندگان به وب‌سایت ثبت‌نام واکسیناسیون همگانی با این جمله روبرو خواهند شد: «هم‌اکنون فقط متولدین ۱۳۲۰ و قبل از آن امکان ثبت‌نام دارند.»

با وجود اینکه سرعت گسترش شیوع کرونا در ایران از مدیریت دولت خارج شده و روزانه از شهروندان قربانی می‌گیرد و حتی ثانیه‌ها برای دریافت واکسن حیاتی شمرده می‌شوند، وزارت بهداشت اعلام کرده بالای ۸۰ ساله‌ها نگران نباشند هیچ‌کس نوبتش سوخت نخواهد شد.

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی طی شبانه‌روز گذشته، ۱۰ هزار و ۱۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۵۴۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. همچنین در حال حاضر مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۳۲ هزار و ۱۵۲ نفر رسیده و در شبانه‌روز گذشته ۲۰۲ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. بدین ترتیب مجموعه جان‌باختگان این بیماری به ۷۶ هزار و ۴۳۳ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت می‌گوید تاکنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دوز بوده است. در حال حاضر ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

طبق اعلام وزارت بهداشت افراد بالای ۸۰ سال که موفق نشده‌اند واکسن دریافت کنند می‌توانند با مراجعه به درگاه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند تا زمان و محل تزریق واکسن از طریق پیامک به تلفن همراه آن‌ها ارسال شود.