آغاز واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها از چند روز دیگر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که ۸۰ درصد ابتلا به کرونا در ایران از نوع جهش‌یافته انگلیسی است

واکسیناسیون کرونا در ایران- برنا

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت گفت که فاز دوم واکسیناسیون کرونا در ایران در روزهای آینده به پایان می‌رسد. او گفت در این فاز، افراد ۸۰ ساله به بالا واکسینه شده‌اند: «فاز یک واکسیناسیون کرونا در کشور برای نیروهای بهداشتی و درمانی تمام شد و فاز دوم برای افراد بالای ۸۰ ساله شروع شده است. امیدواریم تا پایان این هفته واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال را تمام کنیم از هفته آینده نیز ۷۵ تا ۸۰ساله‌ها و بعد از آن  ۶۵ تا ۷۰ ساله را شروع خواهیم کرد. سامانه ثبت نام واکسن کرونا نیز آماده است به زودی به مردم معرفی می شود.»

براساس آمار وزارت بهداشت ایران، تاکنون حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در ایران تزریق شده است و حدود ۲۰۰ هزار نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

او به شیوع انواع جهش‌یافته کرونا در ایران نیز اشاره کرد و گفت: «نوع غالب ویروس کرونا در ایران ویروس جهش یافته انگلیس است که در کشور تاخت و تاز می کند. حدود ۸۰ درصد ویروس کرونا در ایران از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است.»

دو سویه جهش‌یافته آفریقای جنوبی و هندی نیز هم‌اکنون در سطح دنیا شایع شده است و مقام‌های بهداشتی ایران نگرانند که شیوع این دو سویه سبب شود پیش از پایان موج چهارم کرونا، موج پنجم با وسعتی بیشتر آغاز شود.

رئیسی در این‌یاره گفت: «ویروس انگلیسی در ایران با سرعت بالای گسترش یافته است اما با همکاری مردم و به خصوص بازاریان آثار و شواهد خوبی داریم. در ۲۵ استان کشور وضعیت به ثبات رسیده است گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست اما روند افزایش یابنده متوقف شده است.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت دیگر استان ها را امیدوارکننده دانست و گفت: « در ۱۵ استان روند نزولی کرونا شروع شده است. در ۱۰ استان تقریبا به اوج بیماری رسیده ایم و انتظار داریم این هفته و هفته آِینده از ورودی بیمارستان ها کاسته شود و این استان ها روند نزولی را طی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال و براساس اطلاعاتی که وزرات بهداشت منتشر کرده است، روند ابتلا به کرونا در شش استان هنوز صعودی است. این شش استان شامل تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان بلوچستان است.

هم اکنون ۱۹۸ شهر در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر نارنجی، ۸۴ شهر زرد و ۹ شهر آبی هستند.

در ۲۴ ساعت گذشته کرونا جان ۳۳۲ نفر دیگر را در ایران گرفت. وزارت بهداشت اعلام کرد که در یک روز گذشته ۱۷ هزار و ۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند. از این تعداد، دو هزار و ۳۹۰ نفر از آنها بستری شده‌اند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۱۶ هزار و ۱۵۷ نفر رسیده است.