پوتین پیشنهاد خروج روسیه از معاهده آسمان‌های باز را به پارلمان داد

سخنگوی کرملین گفت که یکی از دلایل تصمیم روسیه این است که آمریکا کماکان می‌تواند از طریق متحدانش در ناتو که عضو معاهده آسمان‌های باز هستند، به اطلاعات دسترسی داشته باشد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه-KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

به گزارش خبرگزاری رویترز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه ۱۱ مه، قانون خروج روسیه از معاهده آسمان‌های باز را به مجلس دومای این کشور تسلیم کرد.

معاهده آسمان‌های باز که در سال ۱۹۹۲ میان آمریکا و ۳۲ کشور دیگر امضا شد، به کشورهای عضو اجازه می‌دهد تا با اطلاع قبلی، بر فراز خاک کشورهای دیگر پروازهای غیرمسلح شناسایی انجام دهند و تحرکات نظامی و اقدامات لازم برای کنترل تسلیحات در کشورهای عضو را رصد کنند.

ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر ۲۰۲۰، و طی یکی از آخرین اقدامات دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، از معاهده آسمان‌های باز خارج شد. واشنگتن آن زمان دلیل اقدام خود را تخلف روسیه از این معاهده اعلام کرد. روسیه آن زمان این اتهام را رد و بر تعهد خود به معاهده تاکید کرد، و در ماه ژانویه بود که اعلام کرد از معاهده خارج می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دمیتری پکسوف، سخنگوی کرملین گفت که یکی از دلایل تصمیم روسیه به خروج از پیمان این است که ایالات متحده آمریکا کماکان می‌تواند از طریق متحدانش در ناتو که عضو معاهده آسمان‌های باز هستند، به اطلاعات دسترسی داشته باشد. روسیه در نیمه ژانویه از تصمیم خود برای خروج از پیمان دفاعی آسمان‌های باز خبر داده بود.

پوتین روز سه‌شنبه سند را به مجلس دومای روسیه تسلیم کرد که در آن خواستار خروج روسیه از پیمان فوق می‌شود. در روسیه قوانین برای اجرایی شدن باید به تصویب مجلس دوما و شورای فدراسیون روسیه و همچنین سنا برسند و سپس رئیس‌جمهور آن را امضا کند.

رئیس کمیته مناسبات خارجی مجلس دومای روسیه ابراز اطمینان کرده که پیشنهاد پوتین در هر دو مجلس تصویب خواهد شد.

او گفت که روند خروج روسیه از پیمان آسمان‌های باز باید تا پایان ماه مه تکمیل شود.