رهگیری «غیرمسؤولانه» ‌هواپیمای آمریکایی توسط جت‌های روسی

ارتش آمریکا این اقدام را «غیرضروری» و «غیرمسؤولانه» توصیف کرد

جت‌روسی سوخو سو-۳۵ آماده پرواز - Maxime POPOV/AFP

نیروی دریایی آمریکا ادعا کرده است که دو جت جنگنده روس روز سه‌شنبه، «به شکلی خطرناک و غیرمسؤولانه» ‌یک هواپیمای آمریکایی را برفراز آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه رهگیری کردند.

طبق بیانیه نیروی دریایی آمریکا، این سومین بار در دو ماه گذشته است که هواپیماهای روسی به شکلی «خطرناک» برای هواپیماهای آمریکایی مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

به گفته این بیانیه، هواپیمای آمریکایی پی-۸‌ای در آب‌های شرق مدیترانه در حال پرواز بود که دو سوخو-۳۵ روسی به مدت ۶۵ دقیقه برای آن مزاحمت ایجاد کردند.

ارتش آمریکا گفت:‌ «از آن‌جا که خلبانان روس جنگنده‌های خود را به شکل هم‌زمان در فاصله نزدیکی از بال‌های هواپیمای آمریکایی قرار داده بودند، قرار بر این بوده که این رهگیری غیرایمن و غیرحرفه‌ای باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی دریایی آمریکا گفت فاصله سوخو‌های روس از دو سوی هواپیمای آمریکایی به قدری کم بود که توانایی خلبان برای مانور بی‌خطر را محدود کرده بود و ایمنی پرواز را برای هر دو طرف به خطر انداخته بود.

ارتش آمریکا این اقدام را «غیرضروری» و «غیرمسؤولانه» توصیف کرد و گفت چنین رهگیری خطر بالقوه تصادفات هوایی را افزایش می‌دهد.

مسؤولان نیروی دریایی آمریکا گفتند: «از آنان انتظار داریم در چارچوب استانداردهای بین‌المللی که برای اطمینان از ایمنی پرواز و جلوگیری از تصادف عمل کنند.»

ارتش آمریکا در عین حال ویدئویی را از نحوه وقوع این رهگیری منتشر کرده است.

به گفته ارتش آمریکا این سومین بار در دو ماه گذشته است که هواپیماهای آمریکایی در همان منطقه مورد چنین رهگیری ناخواسته‌ای قرار می‌گیرند و نیروی دریایی پیش‌تر در ماه آوریل دو واقعه مشابه را گزارش کرده است.