همراهی بریتانیا و آلمان با آمریکا در خروج نظامی از افغانستان

بریتانیا نیز تقریباً تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد

جنگ در افغانستان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا است- John Moore/Getty Images/AFP

بر اساس گزارش‌ها، در پی برنامه خروج نظامی آمریکا از افغانستان، بریتانیا نیز تقریباً تمام نیروهای خود را از آن کشور خارج خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که جو بایدن روز چهارشنبه اعلام کند که همه ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر، ۲۰ سال پس از حملاتی در خاک آمریکا که منجر به حمله و اشغال افغانستان شد، از آن جا تخلیه خواهند شد.

حدود ۷۵۰ پرسنل انگلیسی نیز در آن کشور مستقر هستند. مقامات بریتانیایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که پس از خروج آمریکا، به دلیل اتکای نیروهای بریتانیایی به پایگاه‌ها و زیرساخت‌های نظامی آمریکایی، نیروهای بریتانیایی در صورت ادامه حضور با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا، نیروهای بریتانیایی اولین بار در اکتبر ۲۰۰۱ در افغانستان مستقر شدند و از آن زمان تاکنون حضور خود را حفظ کرده‌اند. در مجموع ۴۵۶ بریتانیایی در افغانستان کشته شده‌اند و تعداد زیادی نیز زخمی شده‌اند. عملیات جنگی بریتانیا در سال ۲۰۱۴ پایان یافت.

نیویورک تایمز گزارش داده است که بریتانیا همچنین برنامه‌هایی را برای تسلیم کنترل آکادمی نظامی به دولت افغانستان در کابل تنظیم کرده است.

در پاسخ به درخواست تأیید صحت این خبر، وزارت دفاع بریتانیا به ایندیپندنت گفت: «هرگونه تغییر در حضور امنیتی ما در توافق با متحدان و پس از مشورت با شرکای ما انجام خواهد شد.»

«ما برای حمایت از یک افغانستان امن و با ثبات، از نزدیک با ایالات متحده، متحدان‌مان و شرکای ناتو همکاری می‌کنیم.»

«برای ایجاد هرگونه صلح پایدار، طالبان باید گفت‌وگوی جدی و مشخصی با دولت افغانستان پیش ببرد.»

وزیران خارجه و دفاع ناتو قرار بوده است که در جلسه ویدیویی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) به ریاست دبیرکل آن جنس استولتنبرگ، درباره خروج از افغانستان بحث کنند. این اتحادیه دفاعی که در مجموع حدود ۷۰۰۰ پرسنل در افغانستان دارد، قبلاً گفته بود که نیروهای متحد با هم عقب‌نشینی می‌کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت: «در ماه‌های آینده در زمینه خروج ایمن، عامدانه و هماهنگ نیروهای خود از افغانستان، از نزدیک با شرکایمان همکاری خواهیم کرد.»

آنگرت کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان، نیز گفته است که کشورش که پس از ایالات متحده بزرگترین حضور نظامی را در افغانستان دارد، از برنامه آقای بایدن برای عقب‌نشینی پیروی خواهد کرد.

به گزارش واشنگتن پست، تصمیم ایالات متحده برای عقب‌نشینی حاصل بازنگری سیاست‌ها (در دولت بایدن) است و به پذیرش و حمایت دولت افغانستان یا طالبان متکی نخواهد بود.

جنگ در افغانستان طولانی‌ترین جنگ در تاریخ آمریکا است و در آن بیش از ۲۰۰۰ تن از نیروهای آمریکایی کشته شده‌اند و ۱۱۱ هزار غیرنظامی افغان نیز کشته یا زخمی شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان