اعلام تاریخ نمادین ۱۱ سپتامبر برای خروج کامل نظامیان آمریکا از افغانستان

بیشترین شمار نظامیان آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۱ بود که به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسید

آمریکا سال ۲۰۰۱ و پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر به افغانستان که پایگاهی برای سازمان تروریستی القاعده بود حمله کرد -MANPREET ROMANA/AFP

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده قصد دارد روز چهارشنبه تاریخ جدیدی را برای خروج کلیه نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان اعلام کند و این تاریخ، یازدهم سپتامبر سال جاری میلادی مصادف با بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ایالات متحده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلیکن وزیر خارجه آمریکا پیشتر در روز چهارشنبه با مقام‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل دیدار کرد و گفت نیروهای نظامی خارجی تحت فرماندهی ناتو در افغانستان، هماهنگ با آمریکا، تا یازدهم سپتامبر آینده از آن کشور خارج خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌اند که بایدن قصد دارد امروز در سخنانی از کاخ سفید به‌طور رسمی اعلام کند که همه ۲۵۰۰ نیروی نظامی باقی‌مانده آمریکا در افغانستان بعد از یازدهم سپتامبر امسال در آن کشور نخواهند ماند.

دولت قبلی آمریکا پیشتر مهلت اول ماه مه را برای این منظور تعیین کرده بود، اما جو بایدن اوایل فروردین ماه در سخنانی، خروج نظامیان آمریکا از افغانستان را تا پیش از آن تاریخ «بسیار دشوار» خوانده و گفته بود در حال مذاکره با متحدان خود هستیم تا بعد از خروج نظامیان امنیت در افغانستان همچنان برقرار بماند.

آمریکا در سال ۲۰۰۱ و پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، به افغانستان که پایگاهی برای سازمان تروریستی القاعده بود حمله نظامی کرد و حکومت طالبان را ساقط کرد، اما جنگ تا امروز ادامه یافت.

بیشترین شمار نظامیان آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۱۱ بود که به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسید. حدود ۲۴۰۰ نظامی آمریکایی در  این جنگ کشته شده‌اند و برآورد می‌شود حدود ۲ هزار میلیارد دلار هزینه داشته است.

به عقیده نویسنده رویترز، با خروج از کامل نظامیان آمریکا از افغانستان بدون اعلام پیروزی، دولت ایالات متحده احتمالا خود را در معرض این انتقاد قرار می‌دهد که به‌طور ضمنی به شکست خود اعتراف کرده است.