عمران خان، آمار بالای تجاوز جنسی، «وسوسه زنان بی‌حجاب»

نخست وزیر پاکستان مورد انتقاد گسترده افکار عمومی و شخصیت های کشورش قرار گرفت

آقای خان به «ترویج فرهنگ تجاوز و توجیه تجاوز» متهم شده است-WAKIL KOHSAR / AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، به دلیل اظهارات عمیقاً جنسیت زده‌اش، با انتقاد شدید فعالان اجتماعی روبرو شده است. آقای خان «بی‌بند‌وباری فزاینده» زنان را علت افزایش پرونده‌های تجاوز جنسی در این کشور خوانده است.

آقای خان که پیش از ورود به سیاست قهرمان بازی کریکت بوده است، این سخنان را طی یک برنامه تلویزیونی زنده بیان کرد و موعظه کرد که زنان بدن خود را بپوشانند. او استدلال کرد که رعایت حجاب می‌تواند از «وسوسه» جلوگیری کند.

آقای خان گفت: «اگر بی‌بند‌وباری در جامعه افزایش یابد، قطعاً این تأثیر نیز وجود خواهد داشت.»

وی در دفاع از حجاب آن را راهی برای جلوگیری از «ایجاد وسوسه در جامعه» خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارنظر جنجالی وی روز یکشنبه در طی یک برنامه پرسش و پاسخ مستقیم به نام «نخست‌وزیر در تماس با شما» هنگامی مطرح شد که یک تماس‌گیرنده درباره اقدامات دولت برای مقابله با رشد خشونت جنسی، عمدتاً علیه کودکان، سؤال کرد.

پس‌ازآن اظهارات، اینک آقای خان به «ترویج فرهنگ تجاوز و توجیه تجاوز» متهم شده است. تعدادی از سازمان‌های حقوق بشری و صدها تن از فعالان مدنی بیانیه‌ای را امضا کرده و خواستار عذرخواهی وی شده‌اند.

درحالی‌که رهبر پاکستان جنایت علیه زنان را محکوم کرده است، اما او هم‌زمان تأثیر بالیوود، هالیوود و فرهنگ «رابطه جنسی، مواد مخدر و راک اند رول» در انگلیس دهه ۷۰ را علت افزایش بی‌بند‌وباری ذکر نمود. وی گفت که این عوامل مسئول بالا بودن آمار طلاق و ازهم‌پاشیدگی خانواده در غرب است.

در بیانیه‌ای از سوی مجمع اقدام زنان و دیگر گروه‌های حقوق بشری اظهارات آقای خان «نادرست‌، بی‌خردانه و خطرناک» و موجب «آسیب روانی به بازماندگان خشونت جنسی و خاموش کردن صدای آن‌ها» خوانده‌شده است.

در این بیانیه که در آن پاکستان «کشوری که کل موارد تجاوز جنسی گزارش‌شده در آن فقط نوک کوه یخ است» توصیف‌شده است، آقای خان به چشم فروبستن بر سوءاستفاده جنسی از دختران، نوزادان و پسران خردسال در خانه‌ها و مدارس مذهبی متهم شده است.

جیمیما گلداسمیت، همسر سابق بریتانیایی آقای خان، نیز از سخنان وی انتقاد کرد و اظهار امیدواری کرد «این یک ترجمه غلط بوده باشد.»

وی گفت: «عمرانی که من می‌شناختم می‌گفت: حجاب را بر چشمان مرد قرار بده، نه بر بدن زن.»

وی آیه‌ای از قرآن را به اشتراک گذاشت و نقل کرد: «به مردان باایمان بگو که چشم‌های خود را فروبندند و عورت خود را بپوشانند.»

ریحان خان، دیگر همسر سابق آقای خان، نیز او را مورد شماتت قرار داد و گفت: «هرچه كمتر صحبت كند برای همه بهتر خواهد بود.»

رئوف حسن، مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر، گفت که اظهارات وی سوءتعبیر شده است و انتخاب یک خط از این بیانیه دیدگاه او را تحریف می‌کند.

وی گفت: «متأسفانه، بخشی از اظهارنظر وی، آگاهانه یا ناآگاهانه، تحریف‌شده است و طوری تعبیر شده است که هرگز موردنظر گوینده نبوده است.» وی گفت كه آقای خان از رویکرد «همه‌جانبه» برای مقابله با تجاوز جنسی و تركیب راه‌حل‌های قانونی و تلاش‌های مدنی حمایت می‌كند.

پاکستان همچنان یکی از بدترین کشورها برای امنیت و برابری زنان است. این کشور بارها و بارها با تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه پرونده‌های مهم و رسوایی‌های دولتمردانش مواجه شده است.

در آخرین مورد، در شب سپتامبر سال گذشته در یک بزرگراه گروهی از موتورسواران زنی را که اتومبیلش خراب‌شده بود، در مقابل چشمان کودکانش مورد تجاوز قراردادند. اظهارات یک مقام ارشد پلیس که قربانی را برای رانندگی در شب بدون حضور مرد و عدم انتخاب مسیر شلوغ، مقصر خوانده بود، خشم معترضان را برانگیخت.

این هیاهو، آقای خان را مجبور کرد قانونی را تصویب کند که برای مجرمان تجاوز جنسی، مجازات سنگین، ازجمله اخته شیمیایی را تعیین می‌کند.

طبق اطلاعات رسمی، از ۲۲ هزار مورد تجاوز جنسی که در شش سال گذشته به پلیس پاکستان گزارش‌شده است، فقط ۷۷ مورد به محکومیت متجاوز انجامیده است. روزانه حداقل ۱۱ مورد تجاوز جنسی در این کشور گزارش می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان