شمارش ۹۰ درصد آرا، نتانیاهو پیشتاز انتخابات اسرائیل

«فهرست متحد عرب‌ها»، به رهبری منصور عباس چهار کرسی مجلس را به دست آورد

نتانیاهو برای تشکیل دولت دست کم ۶۱ کرسی  مجلس اسرائیل، ، کِنِسِت را لازم  دارد-menahem kahana / AFP

با شمارش نزدیک به ۹۰ درصد از آرا در اسرائیل، نتایج غیررسمی، از پیشتاز بودن بنیامین نتانیاهو خبر می‌دهد، هرچند هنوز نتوانسته است اکثریت لازم برای تشکیل دولت به‌تنهایی را به دست بیاورد.

تغییر دیگری که در پیش‌بینی‌های سه‌شنبه شب پدید آمد، ورود اعضای حزب اسلامی به مجلس است. گفته می‌شد شاید حزب اسلام‌گرای عرب مسلمان «فهرست متحد عرب‌ها»، به رهبری منصور عباس، نتواند آرای لازم را برای ورود به مجلس کسب کند.

اکنون این احتمال مطرح می‌شود که عباس بتواند چهار کرسی از مجلس را در اختیار بگیرد که در موقعیت کنونی برای آقای نتانیاهو سرنوشت‌ساز خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو برای تشکیل دولت ۶۲ کرسی  مجلس اسرائیل، ، کِنِسِت را لازم  دارد. طبق اعلام کمیته مرکزی انتخابات، حزب لیکود در حال حاضر ۳۰ کرسی مجلس اسرائیل را در دست دارد که برای تشکیل دولت کافی نیست. اکنون نتانیاهو باید به فکر تشکیل دولت ائتلافی باشد.

پشت سر لیکود، حزب «آینده اینجاست» ۱۷ کرسی و حزب یهودیان فوق ارتدکس شاس ۹ کرسی به دست آورده است، درحالی‌که یهودیت تورات متحد، یامینا، حزب کارگر و اسرائیل خانه ما، هرکدام هفت کرسی را به دست آوردند.

کهول لاوان، صهیونیسم دینی، امید جدید و لیست مشترک تاکنون شش کرسی به دست آورده‌اند، درحالی‌که مرتز پنج کرسی و فهرست متحد عرب‌ها، چهار کرسی به دست آوردند که حداقل موردنیاز برای ورود ‌به مجلس است.

ممکن است بنیامین نتانیاهو با بازمانده از کسب اکثریت قاطع با نفتالی بنت، دیگر سیاستمدار دست راستی، برای تشکیل دولت مذاکره کند. بر اساس آخرین اظهار نظرها، تا کنون حزب امید نو مشخصا اعلام کرده است که به ائتلاف با نتانیاهو نخواهد پیوست. 

حتی اگر انتخابات اسرائیل، با همین نتیجه به ایان برسد، «پیروزی بزرگی» برای آقای نتانیاهو است. او این انتخابات را در حالی با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت که هنوز درگیر پرونده‌های فساد مالی است. او و همسرش سارا، در سال‌های اخیر دائماً در رفت‌وآمد به دادگاه بوده‌اند، به نظر می‌آید عملکرد قابل‌قبول دولت اسرائیل در کنترل همه‌گیری کووید ۱۹ و برنامه واکسیناسیون عمومی، کمک بسیار بزرگی به بازسازی چهره نتانیاهو در نزد افکار عمومی بود.

نتانیاهو از سال ۲۰۰۷ میلادی در بالای هرم سیاستی قدرت در اسرائیل است و به نظر می‌آید دست‌کم در چند سال آینده نیز این موقعیت را حفظ خواهد کرد.

بیشتر از جهان