اروپا در حال بررسی دور جدید قرنطینه کرونا است

موج سوم کرونا در ایتالیا، فرانسه، مجارستان و چک آغاز شده است

ایتالیا درگیر بحران موج جدید بحران کرونا شده است- Alberto PIZZOLI / AFP

اروپا در انتظار برای افزایش سرعت اجرای برنامه واکسیناسیون عمومی کرونا گرفتار موج سوم این بیماری شده است. نخستین موج فراگیر این بیماری در بهار سال ۲۰۲۰ خودنمایی کرد و ایتالیا و فرانسه را با بزرگترین بحران بهداشتی دوران معاصر روبه رو ساخت و اکنون در آستانه بهار نگرانی از موج جدید این بیماری سیاستمداران و کادر درمان را نگران کرده است.

گاردین در گزارشی از اقدامات کشورهای اروپایی برای رویارویی با این موج جدید نوشته است که هم‌اکنون اروپا با بالاترین میزان ابتلا به کرونا از ابتدای ماه فوریه روبه رو شده است. شیوع جهش های جدید که سرعت انتقال بالاتری دارند به عنوان مقصر شیوع این موج شناخته شده است.

اکنون کشورهای اروپایی موضوع اجرای دور جدید و گسترده قرنطینه عمومی را مدنظر قرار داده‌اند. در ایتالیا نرخ ابتلای روزانه به بیش از ۲۷ بیمار در هر شبانه روز رسیده است. روز جمعه ۱۴ مارس ۳۸۰ ایتالیایی دیگر نیز جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست دادند. نخست‌وزیر ایتالیا در پاسخ به نگرانی عمومی درباره افزایش شمار بیماران گفت که از «رویدادهای بهار گذشته» درس گرفته‌اند و تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا مانع تکرار آن بحران شوند.

از امروز در ایتالیا مجددا مقررات منع آمد و شد غیرضروری به اجرا در آمده است. مغازه‌های غیرضروری، رستوران‌ها و بارها تعطیلند و خروج از منزل تنها در صورتی ممکن است که کار ضروری پیش آمده باشد.

پاریس به عنوان آلوده‌ترین شهر فرانسه در زمینه بیماری کرونا مجددا وضعیت ناگواری دارد. وزیر بهداشت فرانسه در یک مصاحبه گفته است که وضعیت این شهر نگران‌کننده است و هر ۱۲ دقیقه یکی از اهالی پایتخت فرانسه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود.

کادر درمان فرانسه از مقام‌های سیاسی خواسته‌اند تا پیش از آنکه فاجعه جدیدی رخ دهد مقررات قرنطینه عمومی را به اجرا بگذارند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به صورت نقطه‌ای و در مناطقی که بیشترین شیوع بیماری در آنجا ثبت شده است دستور اجرای محدودیت‌ها را صادر کرده است. کادر درمان فرانسه این اقدام را ناکافی می‌دانند.

آلمان که در هفته‌های گذشته با کاهش نرخ ابتلای جدید به کرونا روبه‌رو بود مجددا آماری صعودی یافته است. روز گذشته حدود ۱۳ هزار بیمار جدید در این کشور ثبت شد و مقام‌های بهداشتی گفته‌اند که موج سوم کرونا در آلمان آغاز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لهستان نیز در روز چهارشنبه گذشته حدود ۱۷ هزار بیمار جدید داشت. این رقم بالاترین میزان از ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ است. دولت لهستان اعلام کرده است که در حال بررسی برای اعمال قرنطینه عمومی است. هم‌اکنون در این کشور برگزاری هرگونه تجمع ممنوع است. مدارس تعطیلند و رستوران‌ها نیز نباید غذا سرو کنند و تنها به صورت بیرون‌بر فعالند.

دو کشور دیگر اروپای شرقی یعنی مجارستان و چک نیز وضعیت وخیمی یافته‌اند. شمار بیماران و مرگ در اثر کرونا افزایش یافته است. کادر درمان این کشور می‌گویند که انتظار دارند در هفته‌های آتی وضعیت بدتر هم بشود.

همزمان با این رویدادها اروپا تلاش می‌کند تا برنامه واکسیناسیون عمومی کرونا را روی ریل جدیدی قرار دهد و با تامین وتکسن مورد نیاز کشورها، جهش بزرگی در مصون‌سازی جمعیت در این اتحادیه ایجاد کند.

هفته‌های آینده اروپا درگیر این دو برنامه خواهد بود: مقابله با موج سوم کرونا و افزایش سرعت واکسیناسیون.

بیشتر از جهان