سازمان جهانی بهداشت:‌ آسترازنکا امن است و ربطی به لختگی خون ندارد

دانمارک، ایسلند و نروژ توزیع آسترازنکا را موقتا متوقف کرده‌اند

بیش از ۳۳۵ میلیون دوز واکسن کرونا در سراسر جهان تزریق شده است - JUSTIN TALLIS / AFP

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه گفت تزریق واکسن آسترازنکا، ساخت دانشگاه آکسفورد، هیچ مخاطره‌ای ندارد. این در حالی است که برخی کشورها به دلیل نگرانی در مورد ایجاد لختگی خون، توزیع و تزریق این واکسن را متوقف کرده‌اند.

با این‌که هیچ شواهدی در مورد ارتباط این واکسن با لخته شدن خون وجود ندارد برخی کشورها از جمله ایسلند، دانمارک و نروژ به دلیل نگرانی‌های موجود در این مورد توزیع واکسن را متوقف کرده‌آند.

دانمارک روز پنجشنبه اعلام کرد تزریق این واکسن را ۱۴ روز متوقف می‌کند تا در مورد ده‌ها نفر که خبر از لخته شدن خون پس از دریافت واکسن داده‌اند تحقیق کند. حداقل یکی از این افراد درگذشته است.

تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه گفت آژانس پزشکی اروپا گفته هیچ دلیلی نیست که نشان دهد بین این واکسن و لخته شدن خون ارتباطی وجود دارد و به این دلیل همچنان می‌توان از این واکسن استفاده کرد.

آقای تدروس تاکید کرد که کمیته امنیت واکسن این سازمان در حال بررسی گزارش‌های موجود است و به زودی نتیجه یافته‌های خود را علنا منتشر می‌کند.

ماریانگلا سیمائو، معاون مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت به نظر او برخی‌ها نفس هم‌زمانی لخته شدن خون و دریافت واکسن را به معنای این گرفته‌اند که دومی باعث اولی شده است.

خانم سیمائو تاکید کرد که بیش از ۳۳۵ میلیون دوز واکسن کرونا در سراسر جهان تزریق شده است و حتی یک مورد مرگ هم به‌خاطر این واکسن گزارش نشده است.

این مقام گفت برخی‌ها پس از دریافت واکسن به دلایل دیگر درگذشته‌اند. او تاکید کرد که موضع سازمانی جهانی بهداشت قویا ادامه واکسیناسیون است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن آسترازنکا اصلی‌ترین گزینه پروژه «کوواکس» برای رساندن واکسن به کشورهای در حال توسعه است. این پروژه قصد دارد امسال دو میلیارد دوز واکسن پخش کند و آنها را بخصوص به دست کشورهای فقیر برساند.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه همچنین استفاده از واکسن «جانسون و جانسون» در تمام کشورها و در پروژه کوواکس را تایید کرد. این واکسن تک‌دوزی حالا احتمالا مورد استفاده وسیع‌تر قرار خواهد گرفت. اداره غذا و داروی آمریکا حدود دو هفته پیش واکسن «جانسون و جانسون» را تایید کرده بود و آژانس پزشکی اروپا هم این کار را روز پنجشنبه انجام داد.

علاوه بر «جانسون و جانسون» سازمان جهانی بهداشت تنها دو واکسن دیگر را تایید کرده است: فایزر و آسترازنکا.

آقای تدروس گفت:‌ «هر ابزار جدید و امن و موثری که علیه ویروس کرونا پیدا شود یک قدم به کنترل این دنیاگیری نزدیک می‌شویم. اما این امید تنها زمانی محقق می‌‌شود که این ابزارها در دسترس تمام مردم تمام کشورها قرار بگیرند.»

این مقام از دولت‌ها و شرکت‌ها خواست با عمل به تعهدهای خود و «استفاده از تمام راه‌حل‌هایی که در اختیار دارند» تولید واکسن را افزایش دهند تا تمام مردم جهان بتوانند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

آمریکا هنوز واکسن آسترازنکا را تایید نکرده است و با این حال حاضر نیست دوزهایی را که در اختیار دارد با بقیه کشورها به اشتراک بگذارد. این در حالی است که اتحادیه اروپا و سایر کشورها بارها این درخواست را با آمریکا در میان گذاشته‌اند. قراردادهای آمریکا برای سه واکسنی که تایید کرده (فایزر، مدرنا و جانسون و جانسون) برای واکسینه کردن تمام شهروندان آمریکا تا پایان ماه مه کافی هستند و پس از آن امکان دریافت ۱۰۰ میلیون دوز اضافه از واکسن جانسون و جانسون هم وجود دارد.

مقامات آمریکایی اما می‌گویند می‌خواهند در صورت اختلال در تولید، بروز گونه‌های جدید و واکسیناسیون احتمالی کودکان در فصل پاییز، ظرفیت مازاد داشته باشند. اگر واکسن آسترازنکا به تایید نهادهای آمریکایی برسد (که احتمالا تا چند هفته دیگر چنین می‌شود) آمریکا برای دریافت ۳۰۰ میلیون دوز آن قرارداد دارد.

بیشتر از جهان