بوریس جانسون: قرنطینه که تمام شود، برگشتی در کار نخواهد بود

بریتانیا با موفقیت تزریق دوز اول واکسن به بیش از ۱۵ میلیون نفر را به اتمام رساند

بوریس جانسون هنگام دیدار از مرکز تزریق واکسن در اورپینگتون در جنوب شرق لندن، ۱۵ فوریه ۲۰۲۱- Jeremy SELWYN / POOL / AFP

بوریس جانسون گفت خروج انگلستان از قرنطینه «محتاطانه ولی برگشت‌ناپذیر» خواهد بود و امیدوار است تاریخ‌هایی را برای لغو محدودیت‌ها در برنامه خود در ۲۲ فوریه مشخص کند. 

اظهارات نخست‌وزیر به این انتظارات امید می‌بخشد که سومین قرنطینه سراسری قرار است آخرین مورد در کشور باشد. 

آقای جانسون وعده خود را تکرار کرد که مدارس اولین مکانی هستند که باز خواهند شد و دوباره تاریخ ۸ مارس را برای بازگشت به کلاس‌های درس اعلام کرد. 

اما او گفت هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است که دانش‌آموزان هر گروه با هم به کلاس درس برگردند، یا برنامه برای بازگشایی در دو مرحله باشد و پیش از امتحانات پایان سال کلاس‌های تدریس رو در رو بازگشایی خواهد شد یا خیر.

بوریس جانسون هنگام دیدار از مرکز تزریق واکسن در اورپینگتون در جنوب شرق لندن، به خبرنگاران گفت: «هنوز هیچ تصمیمی درباره جزئیات طرح گرفته نشده اما بدون شک بازگشایی مدارس در ۸ مارس اولویت دیرینه دولت و تمام خانواده‌های سراسر کشور است. ما هر کاری برای تحقق این امر انجام خواهیم داد ولی باید اطلاعات موجود و نرخ ابتلا را هم زیر نظر داشته باشیم. فراموش نکنید که این آمار هنوز خیلی بالا است، هنوز حدود ۲۳ هزار بیمار کووید در بیمارستان‌های کشور هستند که بیشتر از میزان اوج آن در آوریل سال گذشته است. هنوز متاسفانه تعداد زیادی از شهروندان در اثر ابتلا به این بیماری جان می‌بازند و نرخ ابتلا گرچه رو به افول گذاشته ولی هنوز بالا است.» 

او ادامه داد: «پس ما باید خیلی محتاط باشیم و چیزی که می‌خواهیم شاهدش باشیم این است که پیشرفتی محتاطانه ولی برگشت‌ناپذیر داشته باشیم و به نظر من این چیزی است که شهروندان سراسر کشور می‌خواهند شاهد باشند.» 

آقای جانسون این اظهارات را در روزی اظهار داشت که نظام بهداشتی کشور با موفقیت تزریق دوز اول واکسن به بیش از ۱۵ میلیون نفر از افراد بالای ۷۰ سال، کارمندان و مددکاران نظام بهداشتی و افرادی را که از قبل بیماری‌هایی جدی داشتند تکمیل کرد. 

او گفت تصمیم نهایی برای این که لغو قرنطینه در بریتانیا با چه سرعتی انجام شود بستگی به اطلاعاتی خواهد داشت که در روزهای آینده انتظارش را داریم و نشان می‌دهد واکسن‌ها چقدر در پایین آوردن مراجعات به بیمارستان، ابتلای وخیم به بیماری و مرگ مبتلایان موثر هستند. 

نخست‌وزیر گفت امیدوار است برنامه او که دوشنبه اعلام می‌شود شامل اهدافی مشخص برای زودترین زمانی که می‌توان محدودیت‌ها را در بخش‌های مختلف جامعه و اقتصاد لغو کرد، باشد. 

اظهارات او در حالی ابراز شد که پیش‌بینی می‌شود دیدار با دوستان و خویشاوندان در پارک‌ها ممکن است از ماه مارس مجاز شود و واحدهای تجاری که در اولویت نخست نیستند هم  بعد از آن به زودی باز خواهند شد، همچنین گفته می‌شود اجازه سفر به خانواده‌ها تا تعطیلات عید پاک برقرار خواهد شد و سرویس فضای باز میخانه‌ها و رستوران‌ها تا اواخر آوریل باز خواهد شد. 

آقای جانسون گفت: «اگر بتوانیم تاریخ‌هایی را مشخص خواهیم کرد. فقط به این دلیل که به مردم کمک کنیم درک بهتری از اقداماتی که قرار است از ۲۲ ماه جاری انجام دهیم داشته باشند. به یاد داشته باشید ما سال گذشته چه کاری انجام دادیم. برنامه‌ای را برای مسیر آینده معرفی کردیم که شامل تابستان گذشته و کمی بعد از آن بود. این کاری است که بنای انجامش را داریم و تاریخ‌هایی که مشخص خواهیم کرد، زودترین هنگامی است که امیدواریم بتوان آن کار را انجام داد.» 

او ادامه داد: «اگر به دلیل نرخ بالای ابتلا مجبور شویم تاریخی را کمی به تعویق اندازیم، هیچ تردیدی در انجام آن نخواهیم داشت. به نظر من مردم بیشتر می‌خواهند شاهد برنامه‌ای باشند که محتاطانه ولی برگشت‌ناپذیر است و برنامه‌ای معقولانه که مطابق با وضعیت این بیماری در کشور به جلو می‌رود.» 

آقای جانسون دوباره ایده صدور «گذرنامه واکسن» برای استفاده داخلی به عنوان اثبات مصونیت هنگام ورود به میخانه‌ها، سالن‌های کنسرت یا ورزشگاه‌ها را رد کرد. 

هیات وزرا مشغول بررسی برنامه‌ای برای صدور گواهی‌نامه واکسن است تا مسافرت بین‌المللی به کشورهایی را که مدرکی دال بر دریافت واکسن نیاز دارند تسهیل بخشد. 

نخست وزیر گفت صدور این گواهی‌نامه برای مسافرت بین‌المللی «یکی از کارها در دستور آینده است» و افزود: «به نظرم اتفاق خواهد افتاد.» 

اما او همچنین گفت: «اما چیزی که به نظرم در این کشور نخواهیم داشت گذرنامه واکسن داخلی است تا به شما اجازه ورود به میخانه یا چیزی شبیه آن بدهد. به نظرم این امر کمی زیاده‌روی خواهد بود.» 

آقای جانسون اشاره کرد امیدوار است استفاده از آزمایش‌های جدید با سرعت بالا نتیجه‌گیری را تسریع بخشد تا اجازه فعالیت‌های اجتماعی بیشتری فراهم شود و گفت این رویکرد طی ماه‌های آینده و با تزریق واکسن برای درصد بیشتری از جمعیت «شکل خواهد گرفت». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست وزیر گفت بعد از لغو قرنطینه ویروس کرونا نباید آزادانه اجازه سرایت داشته باشد چرا که باعث «درد و رنج» آسیب‌پذیرترین افراد می‌شود و احتمال جهش‌های ژنتیکی خطرناک این ویروس را افزایش می‌دهد. 

از او پرسیده شد آیا ایمن خواهد بود وقتی تمام افراد ۵۰ساله و بالاتر واکسینه شدند به ویروس اجازه چرخش در جامعه داده شود، آقای جانسون گفت: «ما درواقع مایلیم ببینیم نرخ ابتلای ویروس به سطح خیلی پایینی برسد. به همین سبب قوانین سختگیرانه‌ای در مرز داریم تا جلوی ورود موارد مبتلا به کشور گرفته شود و با بهتر شدن روند آزمایش‌گیری و ردیابی و همچنین مبارزه‌ای کارآمد با گونه‌های جدید ویروس، می‌خواهیم ببینیم آن نرخ‌ها به شدت و خیلی پایین بیایند.» 

او ادامه داد: «چون خطر این وجود دارد که اگر مقادیر بالایی از ویروس در چرخش باشد و تعداد زیادی از مردم حضور داشته باشند، حتی جوانان، آنگاه آن‌ها به بیماری مبتلا شده و دو گزینه ممکن است اتفاق افتد: اول از همه، وقتی این بیماری در بین جمعیت در حال سرایت است خطر بالاتر این وجود دارد که گونه‌های جدید و جهش‌یافته ویروس ایجاد شود. ثانیا، دوباره خطر بالاتر سرایت این بیماری به افراد مسن‌تر وجود خواهد داشت.» 

او افزود: «و گرچه واکسن‌ها کارآمد و عالی هستند ولی البته که هیچ برنامه واکسیناسیونی ۱۰۰ درصد کارآمد نیست. پس وقتی مقادیر بالایی از ویروس در چرخش باشد و میزان بالایی از بیماری هم باشد، گروه‌های آسیب‌پذیر به گونه‌ای غیر قابل اجتناب درد و رنج خواهند کشید. به همین دلیل می‌خواهیم نرخ ابتلا را کاهش دهیم و آن را همان پایین نگه داریم.» 

نخست‌وزیر از مردمی که نوبت واکسن ویروس کرونای آن‌ها فرا رسیده خواست اقدام کنند و حتما واکسن خود را دریافت کنند. 

 آقای جانسون گفت: «آمار واکسینه شدن افراد بالای ۸۰ سال و بالای ۷۰ سال خیلی خوب است و به نظرم برای گروه ۷۵ تا ۷۹ساله این آمار ۹۹ درصد است. اما هنوز افرادی هستند که اقدام نکرده‌اند و من از همه آن‌ها می‌خواهم برای دریافت واکسن خود اقدام کنند.» 

او ادامه داد: «این واکسن‌ها ایمن و موثر هستند و از شما مقابل این بیماری و مرگ محافظت می‌کنند و خیلی خوب است که آن‌ها را دریافت کنید. آن‌ها به حفاظت از شما، خانواده‌تان و همسایگان‌تان کمک خواهند کرد. به نظرم مردم این نکته را می‌فهمند و به همین دلیل در این تعداد بالا واکسن دریافت کرده‌اند اما اگر شما هنوز دعوت‌نامه‌ای دریافت نکرده و فکر می‌کنید به آن نیاز دارید، اگر فکر می‌کنید در گروه‌های آسیب‌پذیر حضور دارید به سایت سرویس سلامت همگانی سر زده یا با شماره ۱۱۹ تماس بگیرید و ما به شما واکسن خواهیم زد.»

© The Independent

بیشتر از جهان