«واکسن آسترازنکا روی گونه بریتانیایی کرونا موثر است»

این واکسن ممکن است به کاهش نرخ سرایت این ویروس منجر شود

آسترازنکا گفته گونه متفاوتی از واکسن آکسفورد که قادر به خنثی کردن گونه‌های در حال ظهور ویروس کرونا است، تا پاییز آماده خواهد شد-OLI SCARFF / AFP

پژوهشی جدید نشان داد که واکسن دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا در برابر گونه‌ای از ویروس کرونا که اولین بار در بریتانیا کشف شد، موثر است.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد گفتند که در مقایسه با گونه اصلی ویروس که ابتدا در سراسر این کشور سرایت یافت، واکسن آن‌ها علیه گونه بریتانیایی که با نام بی.۱.۱.۷ شناخته می‌شود، هم مصونیت مشابهی ایجاد می‌کند.

پروفسور اندرو پولارد، محقق ارشد آزمایش‌های واکسن آکسفورد، گفت: «اطلاعات موجود از آزمایش واکسن «چادوکس۱» در بریتانیا حاکی از آن است که این واکسن نه تنها در برابر گونه اصلی ویروس این بیماری عالم‌گیر، بلکه در برابر گونه جدید آن، بی.۱.۱.۷ هم که از اواخر ۲۰۲۰ باعث بالا رفتن موارد ابتلا در بریتانیا شده، موثر است.»

به گفته دانشگاه آکسفورد، این تحقیقات که در مقاله‌ای علمی منتشر شده و هنوز مورد ارزیابی سایر کارشناسان قرار نگرفته است، تحلیل دقیق اطلاعات نشان می‌دهد که این واکسن طول مدت حمل و انتقال ذرات مسری را در افرادی که به سارس-کوو-۲ مبتلا شده‌اند، کاهش می‌دهد که ممکن است به کاهش نرخ سرایت این ویروس منجر شود.

این تحقیق اشاره کرده است افرادی که علیه این ویروس، چه از طریق ابتلای طبیعی یا واکسینه شدن، مصونیت یافته‌اند هنوز ممکن است امکان انتقال این بیماری را داشته باشند.

تحلیل‌های بیشتر قرار است بر تاثیر واکسن آکسفورد بر گونه‌های آفریقای جنوبی و برزیلی متمرکز شود که جهش ژنتیکی‌ای۴۸۴ کی را در خود دارند که در گونه بی.۱.۱.۷ دیده نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جهش باعث تغییر در شکل شاخک پروتئینی ویروس می‌شود و به آن کمک می‌کند از بخش‌هایی از واکنش ایمنی بدن فرار کند که فرآیند اصلی به کارگرفته شده در نسل‌های فعلی واکسن است؛ البته هنوز انتظار می‌رود این واکسن ایمنی خوبی در برابر ابتلای شدید به بیماری ایجاد کنند.

ایندیپندنت، ماه گذشته گزارش کرد که تیم دانشگاه آکسفورد، رویکرد «در خطر» را درباره گونه‌های مختلف ویروس برگزیده و قصد دارد گونه‌های جدید واکسن خود را تولید کند؛ بدون آن که منتظر اعلام نیاز به آن‌ها بماند. پروفسور سارا گیلبرت، یکی از دانشمندان برجسته کشور، «فعالانه روی این طرح مشغول کار» است.

دفتر نخست‌وزیری نیز اظهار داشته است که آژانس قانونگذاری محصولات پزشکی و بهداشتی، آماده خواهد بود تا واکسن‌های دستکاری شده، را در صورت پدیدار شدن گونه‌های مختلف و جدید ویروس کرونا، با بیشترین سرعت ممکن تایید کند.

آسترازنکا گفته است گونه متفاوتی از واکسن آکسفورد که قادر به خنثی کردن گونه‌های در حال ظهور ویروس کرونا است، احتمالا تا پاییز آماده خواهد شد.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند که واکسن‌های تولیدی جانسون و جانسون، مدرنا و نواواکس نیز در برابر گونه آفریقای جنوبی مصونیت ایجاد می‌کنند؛ مثلا مورد آخر چیزی حدود ۶۰ درصد تاثیر دارد اما به آن اندازه که در برابر ویروس اصلی کارآمد هستند، در برابر گونه جدید موثر نیستند. در همین راستا، هم جانسون و جانسون و هم نواواکس اعلام کرده‌اند که هیچ یک از کسانی که واکسن آنان را در آفریقای جنوبی تزریق کردند، در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان نباخته‌اند.

در همین حال، دولت بریتانیا با «کیوروک»، یک شرکت داروسازی، قرارداد بسته تا واکسن‌هایی علیه گونه‌های آینده ویروس کرونا تولید کند. به گفته کواسی کوارتنگ، وزیر تجارت، همکاری با این شرکت آلمانی به بریتانیا اجازه می‌دهد به سرعت واکسن‌های موجود را «تغییر دهد و آن‌ها را عرضه کند» تا با گونه‌های جدید ویروس مقابله کند. تقریبا تمام واکسن‌هایی که بر اساس این توافق تولید می‌شوند، گونه‌هایی دستکاری شده واکسن کیوروک خواهند بود که اکنون در حال انجام مرحله سوم آزمایش‌های خود است.

اداره استراتژی تجاری، انرژی و صنعتی هم اعلام کرده است که امکان تولید عمده این واکسن را در بریتانیا تسریع خواهد کرد تا مطمئن شود در صورت ظهور گونه‌های مقاوم به واکسن‌های موجود، واکسن‌هایی موثر به سرعت توزیع و تزریق شوند. گونه‌های متفاوت این واکسن بر اساس فناوری پیام‌رسان آران‌ای خواهند بود و در مقایسه با واکسن‌های سنتی، می‌توان ترکیب واکسن‌های جدید را سریعتر دستکاری کرد.

از طریق این همکاری و علاوه بر واکسن‌هایی که تاکنون خریداری شده‌اند، دولت، ۵۰ میلیون دُز از واکسن جدید را هم پیش‌خرید کرده است تا در صورت نیاز، بعدتر و در سال جاری میلادی تحویل شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان